پایگاه مجازی حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

بایگانی

۲ مطلب در ۱۴ خرداد ۱۴۰۴ ثبت شده است

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین زیاد شما را نمی گیرم چند دقیقه ان شاءالله چند کلمه ان شاءالله از زبان پیغمبر و معصومین بگیم ثوابش عائد و واصل بشه به روح گذشتگانمون که همین قدرم داریم باقیات الصالحات باشه هم برای من گوینده هم برای شمای شنونده به شرط عمل.

یک روایتی هست از پیغمبر عرض کردیم که روایت چند بار گفتیم تو اربعین های مختلف بیان کردید نکاتی رو گفتیم چه در این حسینیه چه در فاطمیه که امشب هم نکته دیگری از پیغمبر بگیم و می خوایم جمعش کنیم.

پیغمبر اکرم فرمودند وقتی که قیامت اتفاق بیفته اهل قیامت قدم از قدم برنمی دارد مگر اینکه چند تا سوال ازشون می شه. این مساله فقط بر ما نیست برای تمام اهل شعور و عقل و دارای عقل چه انسان می خواد باشه چه اجنه. اون ها هم ذی شعورند اون ها هم مکلفند به تکلیف الهی خداوند از آنها سوال می کند.

پیغمبر اکرم فرمودند که این سوالی که خداوند می پرسه چهار سواله إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ لَمْ تَزَلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى یُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ. قدم به قدم خیلی حرف ها قدم به قدم از من سوال می شه. من در دنیا قدم برمی دارم شاید خیالم نباشه شاید به همین راحتی باشه که بی خیالش بشم اما روز قیامت دیگه اینا نیست حتی طبق آیه قرآن از هدف هم سوال می شه. هدف نفس کشیدن هدف استراحت کردن هدف کار کردن هدف عبادت هدف قدم برداشتن هدف صحبت کردن هدف شنیدن هدف نشستن هدف برخاستن از تک تک این ها سوال می شه حرف من روحانی بی سواد نیست حرف قرآن که من این روایت رو می خواستم بذارم بعدش که دیگه انتهای بحثم اما حالا خوب شد من از همین جا این روایت رو آیه ی قرآنه که وقتی مرگ نزدیک می شه برا انسان مرگ نزدیک می شه اون چیزهایی که نمی دید رو می بینه مشاهده می کنه جایگاهشُ مقامشُ با کی هست کنار کی هست برای چی هست کیا در کنارش همه رو می بینه اما آیه قرآن یه حرفی می زنه خداوند متعال در سوره مومنون آیه نود و نه می فرماید که حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ زمانی که مرگ فرا برسه دو جا انسان درخواست برگشت می کنه دو جا انسان درخواست برگشت یه جا زمانی که مرگش فرا رسه حضرت عزرائیل اومده قبض روحش کنه آیه قرآن حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ دونه دونه عبارت کلمه کلمه من می خوام ترجمه کنم این آیات رو حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ زمانی که می آید به سمت أَحَدَهُمُ یکی از شما الْمَوْتُ عزرائیل برای قبض روح قَالَ شخص می گوید رَبِّ ارْجِعُونِ خدا اجازه نده عزرائیل جانم را بگیرد. برای چی درخواست می کنه؟ خداوند در ادامه و آیه صد این سوره می فرماید لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ به خاطر اینکه یه فرصتی دوباره برای من به وجود بیاد اعمال صالحی که من در دنیا توفیق نداشتم انجام بدم به من یه فرصتی داده بشه دوباره اون اعمالی که از من فوت شده و ترکش کردم عمدا یا سهوا رو انجامش بده.

فرعون خدای زمان خودش خدای دوره خدای دوره موسی و هارون اون خدای پوشالی وقتی در دریا چند مرتبه غرق می شه یا اتفاقات مختلف براش پیش میاد که مرگش نزدیک می شه از خدا درخواست می کنه خدایا! فرعون میگه خدایا دوباره به من عمر بده من آدم بشم من نیستم که ادعای خدایی کنم من مومنم به خدا من و شما مومنین به خدا مومنین به پیغمبر و آل الله مومنیم به کتاب خدا مومنیم به قبر و قیامت و حساب و کتاب و و و. 

خدا چند مرتبه بهش عمر میده‌ میگه خدایا دوباره به من عمر بده من یه سری کارایی که انجام ندادم انجام بدم دیگه دست از خدا بودنم بردارم می خوام بشم بنده خدا. خدا هم بهش فرصت میده آخرین فرصتش در دریاست آخرین فرصتش که اونجا هم داره غرق می شه عزرائیل می خواد قبضه روحش کنه دوباره درخواست می کنه قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ خدایا منم مرا برگردون اونجا خداوند دستور میده که ای اونهایی که مخلوقاتی که در دریا هستید تا می توانید در دهان فرعون گل فرو کنید. برای چی؟ یعنی چی؟ 

خداوند فرموده فرعون آدم بشو نیست آدمش نیست دوباره من بهش فرصت بودم دوباره ادعای خدایی می کنه.

پیغمبر فرمودند قدم به قدم انسان در قیامت برمی داره سوال ازش می شه یکی از اون سوال ها اینه ای انسان عمرت رو بر چه اساسی استفاده کردی؟ آیا استفاده کردی یا سو استفاده کردی؟ ایام شهادت امام جواد رو ما پشت سر گذاشتیم یک روایتی امام جواد دارند می فرمایند بعضی از مومنین اهل فرصتند زرنگند. یکی از اون زرنگی هاشون اینه آقا امام جواد فرموده که اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ مومن اگر می خواد زرنگی داشته باشه سه تا خصلت رو در وجودش پرورش بده یکی از اون خصلت ها اینه تا می تونه از خدا توفیق بخواد. یکی از توفیقاتی که من و شما باید یعنی واجب کنیم بر خودمون از خدا بخوایم اینه خدا به ما توفیق بده از عمرمون استفاده کنیم نه سو استفاده. خیلی ها اهل سوء استفاده اند عمرشون رو هدر میدن عمرشون رو به بطالت می گذرونن عمرشون اون چیزی که خدا می خواد نیست اون چیزی که بنده ی خدا می خواد نیست البته بنده خدا داریم تا بنده ی خدا بعضی از بنده های خدا هستن دنبال سو استفاده هستن ما برای اینکه دل اونا رو خوش کنیم دنبال قبولی اون هایم نخیر اونم سو استفاده است ببینیم خدا چه گفته انجام بدیم. آقای امیرالمومنین تو یک روایتی فرمودند که در دنیا خدا که به من عمر داده عمرم را صفر تا صد رو برای خدا استفاده می کنم برا طاعت خدا.

یه پیغمبری از انبیا الهی از یه جایی داشته رد می شده یه پیرمردی رو می بینه بالای درخت یک مکانی رو برای خودش قرار داده برا استراحت پیغمبر از این پیرمرد سوال می کنه تو برای چی اون بالا رفتی؟ هدفت چی بوده؟ این پیرمرد به پیغمبر عرض می کنه که از دوران جوانی من اومدم اینجا تو این استراحتگاه برای عبادت الهی.

 از خدا توفیق بخواید این عبادته رو از ما نگیره که یکی از حرف ها اینه در ادامه آیه اون محتضر یا اون میت اهل قیامت وقتی که به خداوند می گوید رَبِّ ارْجِعُونِ منو بَرَم گردون تو دنیا یکی از اون کارایی که من جبران مافات کنم عمل صالح انجام بدم بعدش انسان می فرماید کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا بعد از عمل صالح من یه سری اذکار که توفیق نداشتم اون ها رو در دنیا انجام بدم خداوند به من توفیق بده عمرم برگرده اون اذکار بگم.

ذکر چیه؟

ما دو مدل ذکر داریم یه ذکر عبادته نمازه از من سوال می کند ای انسان پیغمبر فرموده یکی از سوالات در قبر از نماز ماست در قیامت از نماز ماست. ببینید چه کار کردی خوندی نخوندی اهل ذکر بودیم نبودیم یکی اینه، یکی بعضی وقتا اتفاق می افته که ما حاضر نمی شیم از زبان خودمون ذکر بگیم بر زبانمون ذکر جاری کنیم میگن یه بنده خدای یکی از عرفا از خداوند درخواست کرد خدایا خدا من یه توفیقی به من بده که ارواح اموات رو ببینم بعضی وقتا که من تو دنیا عادت نداشته باشم به ذکر گفتن برادران خواهران بعد از مرگم اجازه ندارم به ذکر گفتن خیلی حرفه بعد از مرگم اجازه ندارم به ذکر گفتن اون عارف می گه که من در یکی از قبرستان های عراق بودم دیدم یک جنازه ای رو آوردن برای تشییع جنازه من وقتی نگاهم به این جنازه افتاد دیدم روح این جنازه بالای پیکر خودش صم بکم یعنی نمی تونه حرف بزنه لالِ یعنی نمی تونه حرف بزنه همه دارن ذکر می گن تو تشییع جنازه همه دارن می گن ذکر لا اله الا الله محمد رسول این میت روح این میت نمی تونه ذکر بگه بگه سوال برام من پیش اومد یکی را پیدا کردم از نزدیکانشون داستان رو که براش تعریف کرد گفته که من می بینم روح این میت که شما شما دارید ذکر لا اله الا الله می گید اما این میت نمی تواند ذکر بگه دلیلش چیه؟ خب می خواید بدونید دلیلش چیه؟ دلیلش اینه تا زنده بود زبان خودش رو عادت به ذکر گفتن نمی داد به خاطر همین.

این پیرمرد به پیغمبر عرض می کنه تو دوره جوانی در عالم رویا به من گفتند تو نزدیک نهصد سال عبادت می کنی گفت از زمانی که این رویا رو من دیدم که نهصد سال عمر می کنم شروع کردم به عبادت خداوند بندگی خداوند. بهترین استفاده عمر همینه که انسان عمرش رو برا طاعت و عبادت الهی خرج کنه تو دنیاش داره کار می کنه عیبی نداره برای آخرتش به نیت آخرتش کار کنه.

گفت خداوند همین اینقدر عمری هم که من دارم عمر کوتاهی که دارم، بابا نهصد سال عمر داره این بنده خدا به پیغمبر عرض می کنه همین عمر کوتاهی که من دارم رو حاضرم تا لحظه مرگم ذکر خدا بگم. 

ما چقدر از عمرمون استفاده می کنیم؟ پیغمبر فرمودند از عمر سوال می شه آیا عمرم تا همین قدری هم که من دارم عمر کردم عمرم رو به بطالت به گناه خرج کردم یا طاعت الهی که یک روایت رو من بگم تمام کنم روایت اینه اگر انسان تا گذشته اش هر چی بود خوب یا بد گذشته اش هر چی بود گناه کرد عبادت کرد خدا کاری نداره از همون لحظه ای که انسان بخواد برگرده و برگشت و برگشت عمرش تمام شد معصوم فرموده روز قیامت خدا به عقبه انسان کاری نداره دیگه با گذشته اش کاری نداره هرچی هست بعد از برگشت بشه معصوم فرموده خدای ناکرده عمر انسان به بطالت و گناه خرج بشه عمرشه تمام بشه خدا دو تا سوال ازش می پرسه سوال اولش از گذشته هست با گذشته هم خدا کار داره بعد از اون با آینده اش هم خدا کار داره خیلی حرفه. از همین لحظه از خدا بخوام این توفیق رو به من بده عمرم به بطالت خرج نشه. 

همین قدر هدیه من به شما خدایا حسن عاقبت به همه ما عنایت بفرما


۱۴۰۴-۰۳-۰۹
حسینیه اسماعیل آقامحله
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۴ خرداد ۰۴ ، ۱۱:۴۰

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین 

قبل از صحبتم تسلیت عرض کنم شهادت امام باقر اول به پیشگاه مقدس امام زمان عزیز رهبرمون شما برادران و خواهران مومن مومنه عزادار ان شاءالله همه ما در دنیا از پیروان پیغمبر و آل پیغمبر باشیم از شیعیانشان باشیم ان شاءالله در آخرت هم تحت ولایت اهل بیت با اهل بیت محشور بشیم  

طبق بعضی آیات و روایات اگر انسان در زمانی که در دنیا در حال زندگی هست یک سری اعمالی رو انجام بده چه در شان و شخصیت خودش چه به ضرر خودش اعمال خوب باشه یا بد باشه طبق آیات و روایات اثر این عمل رو چند جا می بینه به صورت مجسم اثر این عمل رو چند جا می بینه یکی از اون جاها زمانی هستش که انسان از دنیا میره زمانی که انسان رو در قبر قرار میدن تمام اعمال انسان مجسم می شه اعمال خیرش یا اعمال بدش هیچ فرقی نمی کنه.

آیه ی قرآن در آیه شش سوره زلزال که خداوند می فرماید یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ وقتی که انسان قبض روح شد در قبر قرار گرفت بعد از مرگ نتیجه اعمالش رو می بینه یک بخشیش رو البته یه بخش دیگه می مونه برای قیامت روز حساب و کتاب حالا این اعمال می خواد از روی غفلت باشه می خواد از روی غرور باشه که طبق آیه شش سوره انفطار که می فرماید یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ بعضی ها تو دنیا مغرور می شن حالا این کاری که انجام میدن کار خیر هم با غرور کار شرش هم با غرور هیچ فرقی نمی کنه طبق این آیه هم نتیجه اعمال رو می بینند که انسان فکر نکنه دو روزه دنیا مغرور شده حالا کار خیر انجام میدی یا کار شر انجام میدی اثرش رو نمی بینی قطع به یقین اثرش رو می بینی.

یا بعضی وقت ها انسان غرور بهش دست نمیده جهل بهش دست نمیده عمدا می خواد کار خیر انجام بده عمدا کار شر انجام بده این هم اثر داره برای انسان در سوره آل عمران آیه سی یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً اگر کسی عمل خیر در دنیا انجام بده عمل خیرش حاضر می شه می بینه مجسم می شه براش وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ حالا اگر عمل شر هم انجام بده اون عمل شر هم مجسم می شه برای انسان.

شب، شب شهادت امام باقرِ ما یک روایت از امام باقر هم بگیم در رابطه با همین مسئله من روایت ها رو ورق می زدم از امام باقر چه روایتی رو بگم که به درد من به درد شما به درد دنیا و به درد آخرتمون بخوره.

امام باقر یک روایت دارند روایتشون اینه اِذا ماتَ عَبدُ المُؤمِنِ دَخَلَ مَعَهُ فِی قَبرِهِ سِتَّةَ صُوَرٍ وقتی که انسان از دنیا رفت در قبر که قرار بگیره شش صورت همراهش در قبر حاضر می شن تا قیامت همراه شن تا قیامت همراه انسان است. وقتی این رو فرمود ادامه این روایت امام باقر خصوصیات این شش تا صورت رو بیان می کنند. خصوصیاتش چیه؟ فِیهِنَّ صُورَة هِیَ اَحسَنُهُنَّ وَجهاً زیباترین صورت وَ اَبهاهُنَّ هِیئةً درخشندگی خاصی دارن وَ اَطیَبُهُنَّ رِیحاً عطر خوبی دارند خوشبو اند یک عطری رو دارن که انسان تو زمان دنیای خودش به این انواع و اقسام عطرها رو به لباس خودش به تن خودش می زنه به اون نمی رسه وَ اَنظَفُهُنَّ صُورَةً صورتشون زیبایی خاصی داره. وقتی که این شش صورت وارد قبر شدن امام باقر در ادامه می دهد چون روایت طولانیه من بعضی جاها رو فقط معنا می کنم. امام باقر می فرماید وقتی که این شش صورت در قبر قرار می گیره یک صورت جلوی انسان یک صورت پشت انسان یک صورت کنار انسان قرار می گیره یعنی راست و چپ انسان به طوری که اگر یک صورت کنار انسان قرار گرفت دیگر صورت ها اجازه ندارند بیان مگر اینکه او اجازه بده امام باقر می فرمود که این شش تا صورت همراه با انسان میاد تا قیامت همراه ماست.

اولین صورتی که در سمت راست انسان قرار می گیره ازش سوال می کنند شما کی هستی که سمت راست انسان قرار گرفتی؟ اون صورت صدا می زند اَنَا الصَّلاةُ من نماز انسانم. نمازی که از دنیا تا قیامت همراه با انسان که خیلی حرف داره. شاید من و امثال من به راحتی از نماز بگذریم اما نماز اثراتی داره طبق آیات و روایات طبق آیات و روایات من فقط یک مسئله رو بگم فقط یک مورد رو بگم که معصوم فرموده در کتاب اللیالی الاخبار جلد چهار از پیغمبر اکرم اگر کسی در دنیا اهل نماز باشه نماز به صورت انسان سفید رو قرار می گیره در کنار انسان و در قبر یک خصوصیتی داره این نماز برای انسان که حالت وحشت در قبر رو از انسان می گیره خیلی حرفه من نمی گم خود نماز می گه این صورت میگه من در کنارش قرار گرفتم وحشت قبر رو از اون میت برمی دارم کمترش می کنم و تا قیامت هم مونسش هم آرامش بخششم.

صورت دوم امام باقر فرمودند در سمت چپ انسان قرار می گیره که اون صورت دوم وقتی ازش سوال می کنن میگه که اَنَا الزَّکَوة من زکات انسانم که در دنیا اون انسان پرداخت زکات داشت.

بزرگواران بعضی ها سوال می کنن زکات برای ما مسلموناست نه برای ما مسلمونا نیست ادیان گذشته هم زکات داشتن. زکات اینقدر مهمه که بیست و نه سوره در رابطه با زکات صحبت دارد در این بیست و نه سوره پنجاه و شش مورد در رابطه با زکات صحبت شد بیست و هفت آیه هم هستند که زکات در کنار نماز اومد یعنی خیلی مهمه خیلی از اهمیت خاصی برخورداره این صورت دوم.

صورت سوم امام باقر فرمودند وقتی که از صورت سوم سوال می کنن امام باقر فرمود صورت سوم جواب میده اَنَا الصِّیام من روزه این شخصم که در دنیا اهل روزه گرفتن بوده ماه رمضانش یا غیر ماه رمضانش.

صورت چهارم امام باقر فرمودند اون صورتی که در پشت سر انسان قرار می گیره ازش سوال می کنن تو چه هستی؟ صورت چهارم جواب میده اَنَا الحَجُّ وَ العُمرَةُ مستطیع بوده رفته حج انجام داده حج واجب یا حج عمره هیچ فرقی نمی کنه میگه صورت چهارم حج و عمره انسانه که تا قیامت همراهشه.

صورت پنجم امام باقر فرموده این صورت پنجم پایین پای انسان ازش سوال می کنن تو کی هستی؟ میگه من اون نور خوبی های انسان هستم که در دنیا هر جا هر کی نیاز به خوبی داشته سریع می رفته خوبی انجام می داده می رفته مشکل حل می کرده این صورت پنجم.

اما صورت ششم سوال این یک صورت تمام شد این پنج تا صورت از این آخریه سوال می کنن دیگه نزدیک که به عید سعید غدیر هستیم مهم ترینش بعد از این ها طبق آیات و روایات مهم ترینش آخرین صورته. 

ازش سوال می کنن آی صورت آی نور تو کی هستی که از زیبایی خاصی برخورداری یعنی همه این ها زیبا اما یک صورت از همه زیباتره این صورت ها خوشبو اند اما این یک صورت از همه خوشبوتره ازش سوال می کنن تو کی هستی؟ جواب می ده جواب میده اَنَا الوِلایَةُ لِآلِ مُحَمَّدٍ میگه من کسی ام من نور کسی ام که وقتی این شخص پیغمبر و آل پیغمبر رو شناخت ولایتش رو در وجودش قرار داده. 

ولایت خیلی مهمه که روایت فرموده اگر کسی ولایت قبول نداشته باشه حتی نمازش هم قبول نمی شه خیلی حرفه اگر کسی نماز نخونه اعمال دیگه اش قبول نیست اگر کسی ولایت قبول نداشته باشه نمازش هم قبول نمی شه ولایت خیلی مهمه که آیه قرآن فرموده از ولایت اهل بیت هم از ما سوال باشه.

ان شاءالله هممون عامل به گفته های امام باقر باشیم ان شاءالله آقا امام باقر همه ما رو دعا کنن.


حسینیه روستای اسماعیل آقا محله 
۱۴۰۴-۰۳-۱۲
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۴ خرداد ۰۴ ، ۰۹:۰۱