پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

شیخ طوسی روایتی از امام سجاد نقل می کند در کتاب امالی خیلی کوتاه است اما اگر بخواهیم بصورت کلان بحث کنیم در رابطه با موضوع امتحان بلا آزمایش در عصر انبیاء و معصومین و عصر حاضر بی ربط نیست.

وقتی امام سجاد از شام به مدینه آمدند یعنی بعد از اسارت مردم آمدند به استقبال اهل بیت یکی آمد نه به عنوان استقبال بلکه به عنوان تحقیر حضرت آمد. آن شخص نوه طلحه بود طلحه ای که در جنگ جمل در مقابل با امیرالمومنین جنگید. این خانواده نسل اندر نسل اهل تکذیب و تحیر اهل بیت بودند.

آخر روایت است کسی که با اهل بیت به هر دلیلی دشمنی کند نطفه اش سالم نیست یا یکی از آباء و اجدادش نطفه اش خوب نبوده.

این آقا آمد محضر امام سجاد سوال کرد یا علی بن الحسین من غلب؟ ای پسر حسین در این نبرد چن ساعته چه کسی غلبه کرد و پیروز شد؟

طعنه ی در این سوال چیست؟ اینست که با کاروان سادات و اهلبیت و اصحاب رفتید و با مصائب و بلا و اسارت برگشتید یعنی شما شکست خوردید تحقیر شدید مردان شما کشته شدند زنان شما به اسارت رفتند 

سوال می کند چه کسی پیروز شد؟ 

امام به تعبیر راوی سرش را از محمل بیرون آورد و فرمود إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ مرا مسخره می کنی که چه کسی مغلوب شد؟ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم زمان نماز اذان و اقامه بگو معلوم می شود چه کسی تحقیر شده و غلبه شده؟

یعنی چه؟ محتوای اذان و اقامه چیست؟ یاد خدا شهادت به نبوت شهادت به ولایت. یعنی اینکه اگر ما توحید و نبوت و امامت را پنج مرتبه در نمازمان بر زبان جاری می کنیم دلیل بر پیروزی ماست چون دشمن کار کرده اسم اهل بیت از اذان حذف بشود.

فاطمه زهرا گله می کند یا علی چرا دست به شمشیر نمی شوی؟ فرمود فاطمه جان برای اینکه نیم خواهم نام رسول الله از اذان حذف بشود.

اهل سنت شهادت به ولایت ندارند چون دشمن کار کرده شهادت بر امیرالمومنین از اذان و اقامه حذف بشود که شد. بعد از واقعه عاشورا یزید چکار کرد؟ گفتند قمار باز بود سگ باز بود میمون باز بود آمد واقعه حره را راه انداخت یعنی مردم مدینه را به کشتن داد خانه کعبه را آتش کشید اهل بیت را سخره گرفت.

شما ببینید در اذان اسم چه کسانی مانده است؟ جز نام پیامبر و علی اسم دیگری نیست. فرمود اذان و اقامه بگو تا بفهمی چه کسی بر سر زبان جاری است. 

عاشورا ماندگار است چون یزید علنا بلند شد برای قیام با الله متعال با احکام دین که ابا عبدالله فرمودند علی الاسلام و السلام یعنی با حکومت شخصی مانند یزید اسلام در امان نیست ولی تمام خلفای ماقبل و ما بعد مانند یزید منفور نبودند هم منافق مسلک بودند و هم در خفا کار می کردند یعنی جرات نداشتند علنی کنند مخالفت خودشان را 


بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

تحویل سال دعایی دارد با این مضامین یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبراللیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

این دعا خیلی عجیب است و ما هم از مفهوم این دعا غافل نه کسی هست که مفاهیم این دعاها را بگوید نه ما می خواهیم بیایند بیان کنند نه حاضریم بنشینیم پای صحبت آخوند و ملایی که اینها را بیان می کند بزرگترین مشکل هیئتی ها هم اینست که با آخوند خوش نیستند حالا امام حسین باشد برای ما مهم است مفهوم امام حسین هدف امام حسین مهم نیست. برای ما هم یک نفر باشد گوش بدهد که چه می گوئیم برای ما هم دعا کند کافیست سر بقیه کلاه برود.

در این دعای چهار بندی من با بند آخر دعا کار دارم که می گوئیم حول حالنا الی احسن الحال

حول حالنا یعنی تغییر وضعیت به چی؟ الی احسن الحال یعنی از بدی به خوبی که این نتیجه عمل است

انسان اگر می خواهد به کمال برسد آن چیزی که خدا اراده کرده باشد باید به تغییر وضعیت ها توجه کند.

برای انسان دو تغییر وضعیت وجود دارد که قرآن هم صراحتا بیان کرده 

تغییر وضعیت اول یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ یعنی از تاریکی برود به نور

تغییر وضعیت دوم یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلىَ الظُّلُمَات یعنی از نور به تاریکی برود

این دو مسیر به اجبار نیست بلکه انسان به اختیار خودش یکی از دو مسیر را انتخاب می کند یعنی بخواهد در ظلمت کامل بشود از خدا دور می شود و طاغوتی می شود و اگر بخواهد در نور کامل بشود از طاغوت فرار می کند و به سمت خدا می رود این یعنی انتخاب در وضعیت حال

اینکه بگوئیم خدا برای انسان فلان کار را کرده نه بیشتر به عمل و نیت بر می گردد

هر چقدر انسان بیمار به دستور دکتر عمل کند زودتر خوب می شود و الا روز به روز بیمارتر

حول حالنا یعنی نقطه شروع و احسن الحال زمانی اتفاق می افتد که 3مساله ایجاد بشود و ما هم بخواهیم

1.اول سالی قول بدهیم از تاریکی ها در بیائیم مقام انسانیت در جاده خاکی نیست جاده خاکی چه خصوصیتی دارد؟ همین که در آمدی مجبوری لباست را تکان بدهی گرد و غبار جدا بشود این تکان دادن ها توبه است و گرد و غبار گناه است

یک روز می بینیم بارانی می شود و زمین خاکی گل آلود که بدتر می شود برای انسان

پس اولین مرحله قول بدهیم به خودمان سمت جاده خاکی زندگی که گناه است نرویم

برویم گناه را بشناسیم که چه چیزهایی گناه است

2.اول سالی قول بدهیم دنبال واجبات برویم ببینیم خدا چه خواسته مستحبات را در حد خودش انجام بدهیم طوری نباشد که جای واجب را بگیرد.

هیئتی! امام حسینی خوب است اما ببینیم امام حسین چی می خواهد. امام حسین سینه زن و گریه کن تنها نمی خواهد و الا یزید و عمر سعد هم بودند برای امام حسین گریه کردند هیئت تشکیل دادند عزاداری کردند امام حسین نماز خوان گریه کن می خواهد نمازخوان سینه زن می خواهد

امام حسین هدفش نماز بود و بخاطر نماز هم از دشمن مهلت خواست ما اگر اهل واجبات که یکی نماز است نباشیم قطعا امام حسین فروش می شویم آن وقت سرمان کلاه می رود چه من سخنران باشم من مداح باشم یا من سینه زن حسین حسین گفتنمان بدون در نظر گرفتن هدف امام حسین بی اثر است

پس برویم آخوند پیدا کنیم برای ما صحبت کند

3. اول سالی قول بدهیم صفات زشت نداشته باشیم

انسان دوست دارد لباس تمیز بپوشد بهترین تیپ ها را بزند از خوشبوترین عطرها و ادکلن ها استفاده کند این خصلت انسان باکلاس است برای خودش ارزش قائل می شود 

شخصیت انسان هم ارزش دارد ارزشش به اینست که صفات زشت در او نباشد چه در عملش چه در نیتش

انجام این سه مساله دل می خواهد اگر حاضر شدیم دلش را داشتیم انجام بدهیم به مراد دل می رسیم که حالمان می شود احسن الحال و الا همین آش است و همین کاسه


29اسفند1402
هسئت سیدالشهدا مسجد الرسول سلام الله شهرستان نکا