بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
هٰذٰا خَلْقُ اللّٰهِ فَأَرُونِی مٰاذٰا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظّٰالِمُونَ فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ
تفسیر:
وقتی حرف از خداوند می شود بر روی زمین دو خدا وجود دارد یکی خداوندی است که احد و صمد است لاشریک له است لااله الا الله است یکی نه خداوندی است که چند مدل است یا مخلوق خالق است ماه است ستاره است فرشته است جن است یا مخلوق مخلوق است از سنگ است از چوب است که خدا در اینها شریک است.
در جلسه قبل هم بیان شد بت پرستان و غیر خدا پرستان اعتقاد به خدای واحد دارند این اعتقاد فطری است اما خدایان دومی که بیان شد خدای خودشان نمی دانند بلکه شریک در کنار خدا می دانند اینها واسطه آن خدا هستند.
هٰذٰا خَلْقُ اللّٰهِ فَأَرُونِی مٰاذٰا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ: وقتی حرف از آفرینش می شود تنها خدایی می تواند آفرینش داشته باشد خدایی می تواند شایسته پرستش باشد که هم صاحب قدرت است هم صاحب توانایی هم مدیر است مدبر است
وقتی انبیاء در برابر دیگر خداپرستان قرار گرفتند و آنها هم ادعای خدا داشتن کردند فرمودند خب یکی از قدرتهای خدای خودتان را بما بگوئید
وقتی ابراهیم سلام الله علیه بت های بتکده را خراب کرد و شکست تبر یا عصا را بر دوش بت بزرگ می گذارد آمدند محضر ابراهیم که تو بت های ما را خراب کردی؟
فرمود ببینید اثار جرم بدست کیست؟ عصا یا تبر که به روی بت بزرگ است.
عرض کردند بت که حرکت نمی کند قدرت حرکت هم ندارد.
بتی که قدرت حرکت ندارد چطوری شایسته پرستش است؟چطوری می تواند واسطه خیر و شر باشد؟
یا موسی کلیم الله علیه السلام که آمد پیش فرعون که ادعای خدایی می کرد تبلیغ خدای خودش را کند فرعون گفت یا موسی خدای تو چکار می تواند انجام بدهد؟
موسی فرمود یکی از کارها میراندن موجودات و بعد از آن زنده کردن آنهاست
فرعون گفت موسی این کار را من هم بلدم یکی دو نفر را کشت.
بموسی گفت یا موسی من هم مثل خدای تو می توانم موجودات را بمیرانم.
موسی فرمود خب حالا کشته شدگان را زنده کن.
اینجا فرعون کم آورد چون قادر به زنده کردن کشته شدگان نبود
2. بَلِ الظّٰالِمُونَ فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ اگر کسی بی خدا باشد یا دیگرخداپرستی داشته باشد مثل شیطان پرستان مثل گوساله پرستان و ... قانون زندگی بشری را بلد نیست نمی تواند قانون خوبی بنویسد که بدرد جامعه بشری بخورد و اگر هم بلد باشد هم در عمل دچار گمراهی می شود و دیگران گمراه می کند