پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
وَ إِنْ جٰاهَدٰاکَ عَلیٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی مٰا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاٰ تُطِعْهُمٰا وَ صٰاحِبْهُمٰا فِی الدُّنْیٰا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنٰابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
بخش سوم
3.وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنٰابَ
1- اگر کسی می خواهد از کسی الگو بگیرد آن الگو را بسنجد ببیند بهتر از آن هم هست یا نه؟ اگر بهتر از آن بود خوب تر را انتخاب کند در هیچ حالی نباید ترک شود
2-بهترین الگو کسانی هستند که خدایی تر هستند ایمان به خدا دارند
3-طبیعی است که در بین افراد خانواده اختلاف عقیده و سلیقه و نظر وجود دارد این دلیل نمی شود که بله چون فلانی مثل ما نیست  ما با او ارتباط نداشته باشیم خداوند می فرماید شما  ارتباط داشته باشید ولی شرط گذاشته که از صالحین پیروی کنید
صالحین کسانی هستند که چند نشانه دارند:
4. إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ: ایمان به  معاد دارند و معتقد به این هستند که در قیامت باید محضر خداوند حضور پیدا کنند
1400/12/10
حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
وَ إِنْ جٰاهَدٰاکَ عَلیٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی مٰا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاٰ تُطِعْهُمٰا وَ صٰاحِبْهُمٰا فِی الدُّنْیٰا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنٰابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
بخش دوم

2.بِی مٰا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاٰ تُطِعْهُمٰا وَ صٰاحِبْهُمٰا فِی الدُّنْیٰا مَعْرُوفاً

1-کارهایتان از روی منطق و فکر و سنجش باشد آیا بدردتان یعنی به درد دنیا و آخرتتان به درد شخص خودتان و دیگران می خورد یا خیر؟
2-اگر کسی منحرف بشود هیچ علمی هیچ منطقی نمی تواند قبول کند که او منحرف نیست
3-خیلی از افعال ما تقلیدست که قرآن فرموده تقلید بدون فکر تقلید کورکورانه است و ممنوع
4- در موارد انحرافی،اطاعت از والدین جایز نیست،ولی حریم زندگی عادّی را باید حفظ کرد.
5-ارتباط با غیر مسلمان مانعی ندارد ولی باید مراقب باشد فرهنگ غلط آنها وارد زندگی عادی و رفتار نشود


1400/12/03
حرم شهدای گمنام شهرستان نکا


بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

افتخار ما مسلمانهاست ‌که خداوند کتابی را به ما داده بنام قرآن که انسان اگر عاقل باشد بابصیرت باشد در تمام ادوار می تواند خودش را با کلام وحی بروز رسانی کند.
امر و نهی ها سفارش ها شان نزول ها قصص های قرآنی فقط در زمان خودشان نیست فقط برای ۱۴۰۰و خورده ای سال پیش نیست هر لحظه انسان می تواند خودش را با آیات نور بروزرسانی کند.
سناریوهای تاریخ قابل تکرار است اما افراد مختلف در این فیلم نقش افرینی می کنند.
شب میلاد پنجمین فرد شاخص از اهل کسا سیدنا و مولانا و مقتدانا حضرت سیدالشهدا اقا اباعبدالله است.
در قران کریم ایات فراوانی به نقلی ۱۲۸ آیه به نقل دیگر ۲۵۰ آیه در رابطه با اباعبدالله صحبت می کند مثل ایه مباهله آیه تطهیر ایه اول سوره یاسین که بقول مرحوم علامه طباطبایی یاسین یاحسین بی سر است که شد یاسین این از آیات و حتی سوری هم مانند سوره فجر که بحث امشب ماست در محضر شما بزرگواران طبق روایت، خدا سند این سوره را بنام سیدالشهدا زده است.
امام صادق می فرماید:اقْرَءُوا سُورَهًْ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِکُمْ وَ نَوَافِلِکُمْ سوره فجر را در نماز فریضه یعنی نماز واجب و نماز نافله یعنی نماز مستحب بخوانید.
سوال به چه دلیل بخوانیم؟
فَإِنَّهَا سُورَهًْ الْحُسَیْنِ علیه السلام چون آیات این سوره برای سیدالشهداست.
کَیْفَ صَارَتْ هَذِهِ السُّورَهًْ لِلْحُسَیْنِ (علیه السلام) خَاصَّهًْ دلیل چیست که این سوره متعلق به امام حسین است؟
امام صادق پاسخ دادند بخاطر چند آیه أَ لَا تَسْمَعُ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی فرمودند مگر نشنیدی که خداوند در این سوره فرموده یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی
إِنَّمَا یَعْنِی الْحُسَیْنَ‌بْنَ‌عَلِیٍّ (علیه السلام) فَهُوَ ذُو النَّفْسِ الْمُطْمَئِنَّهًْ الرَّاضِیَهًْ الْمَرْضِیَّهًْ
اینها فقط برای معصومین نیست برای ماها هم بعنوان یک شیعه ومرید ومحب اهلبیت باید باشیم هم هست
اگر می خواهیم عبد صاحب نفس مطمئنه بشویم
1.با ذکر خداوند و تسبیح خداوند آرامش قلب پیدا کنیم الا بذکراللّه تطمئنّ القلوب
ذکر هم دومدل است یکی لسانی تسبیح باشد نماز باشد قرآن باشد دیگری عملی ترک محرمات انجام واجبات
2.باید به مقام رضایت برسیم یعنی هم ما از خدا راضی باشیم هم خدا از ما
که سوال کردند از معصوم از کجا بفهمیم خداوند از ما راضی است فرمود ببینید خودتان چقدر از خداوند راضی هستید


14 اسفند 1400
مسجد امیرالمومنین علی علیه السلام شهرستان ساری

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

یکی از بهترین دعاهایی که به انسان سفارش فراوان شده است اینست که دعا کند حسن عاقبت نصیبش بشود خدا رحمت کند مرحوم آیت الله مجتهدی را که می فرمود بعد از نماز همیشه یان دعا را بخوانید اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا.
این بخاطر اینست که هر انسان عاقل باید همیشه به عاقبت کارش فکر کند که شامل شعر چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی نشود.
اگر کسی می خواهد ببیند عاقل است یا نه نشانه اش اینست که به آخر کار نگاه می کند.
اولِ بعضی جاده ها یک ماشین تصادفی مچاله را می گذارند تا به راننده بگوید آخر بی احتیاطی و بی قانونی می شود این اگر عاقل هستی اصولی و با احتیاط رانندگی کن.
ما در دنیای خودمان در حال رانندگی هستیم چقدر به این فکر کردیم که آخر دنیای ما چه می شود؟
اگر انسان عاقل باشد در دنیای خودش به فکر آخر خودش که آخرت است می افتد و بیشترین فعالیتش و هدایت اعضا و جوارحش برای آخرت است که امام صادق می فرماید العقلُ ما عُبِدَ به الرحمان اگر عاقل را می خواهید پیدا کنید کسی است که در دنیا خدا را عبادت کند فاذا رکبوا فی الفلک دَعَوُا الله مخلصین له الدین در زمین که در حال رفت و آمد هست خدا را در کارش صدا می زند دعوت می کند
اما بشر در اکثر مواقع عکس این را عمل می کند تا مشکلی برایش پیش آمد خدا را صدا می زند یکی از گرفتاری های ما در آخرت همین است.
در قرآن است سوره ملک آیه 10 یک عده در آخرت وقتی گرفتار می شوند تازه یادشان می آید خدایی دارند و باید صدایش بزنند ولی فایده ندارد
آیه اینست و قالوا کُنَّا نسمع او نَعقِلُ ما کنا فی اصحاب السعیر اگر ما عقل داشتیم و می شنیدیم و عاقلانه تصمیم می گرفتیم اینطوری گرفتار عذاب نمی شدیم
پس هر کاری که می خواهیم انجام بدهیم 1.تعقل کنیم 2.به آخر کارمان توجه کنیم که آیا باید انجام بدهیم یا نه؟
این اذکار تلقین محتضر و میت را برای خودتان تا زنده هستید بخوانید و الا بعد از مرگ یا در زمان احتضار خواندنش هیچ فایده ای ندارد می دانید چرا؟ چون محتضر آخر کار خودش را دارد می بیند بهشتی است یا جهنمی میت دارد می بیند عذابش را یا نعمتش را.
این آخر بینی فقط برای آخرت نیست حرف آخرم برای دنیا هم هست اگر انسان عاقل باشد با همین تفکر و تعقل و آخر بینی مراقب است کاری نکند که هم دنیایش خراب بشود و هم آخرتش


منزل آقای محمد دیندار
شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
آیه15: وَ إِنْ جٰاهَدٰاکَ عَلیٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی مٰا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاٰ تُطِعْهُمٰا وَ صٰاحِبْهُمٰا فِی الدُّنْیٰا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنٰابَ إِلَیَّ ثُمَّ إِلَیَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِمٰا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

بخش اول:
در قرآن،سه نوع اطاعت داریم:
در بین این سه نوع اطاعت یک اطاعت واجب است یک اطاعت مشروط و به شرط است و یک اطاعت حرام است
1-اطاعت مطلق نسبت به خداوند،پیامبر و اولی الامر که واجب است
2-اطاعت از والدین است مشروط است بشرائط که اگر مفید باشد باید اطاعت کرد اگر مفید نباشد نه اگر والدین بخواهند فرزند را به چیزی که خدا نمی خواهد معصوم نمی خواهد دعوت کنند اصرار کنند اگر به کاری پیشنهاد بدهند که در آن گناه باشد چه برای فرزند که آلوده به گناه بشود یا برای دیگران که این فرزند با اطاعت در همان کار دیگران را آلوده به گناه کند اطاعت به هیچ وجه من الوجوه این اطاعت جایز نیست
3-اطاعت مطلق از کافران، منافقان، مفسدان، گناهکاران،ظالمان و امثالهم که این اطاعت از نوع اطاعت حرام است چون هم قرآن فرموده هم روایت فرموده که این نوع اطاعت جایز نیست
1. وَ إِنْ جٰاهَدٰاکَ عَلیٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی:
1- انسان بطور فطری توحیدی است اما باید یادمان باشد کسانی هستند تلاش می کنند برای مشرک شدن انسان برای انجام ندادن دستورات خداوند توسط انسان
اینهایی که می بینید دم ز بی خدایی می زنند اینها ذاتا می دانند خدایی هست خالقی هست اما اینها یا بخاطر لجاجت است یا بخاطر انحراف عقیده که بعدها اتفاق افتاده
2-والدین مراقب رفتار و دستورات خودشان باشند ببینند بسنجند دستوراتی که به فرزند می دهند آیا حرف خداست یا نه؟ همین والدین سبب انحراف فرزند خودشان می شوند چه بخواهند چه نخواهند باید خیلی مراقب باشند که تربیت فرزند اول در کانون گرم خانواده است


زمان:26-11-1400
مکان حرم شهدای گمنام نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
ما در قرآن 4مدل زیبایی داریم
اولین زیبایی زیبایی ظاهری یعنی اینکه قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ خوب لباس بپوشد عطر بزند ظاهرش را درست کند این زیبایی ظاهری است
اینکه می گویند هر کسی مومن است باید فقیرانه زندگی کند که اگر اینطور بشود له کردن شخصیت خودش است و لاغیر
مومن می تواند از بهترین نعمت ها استفاده کند بهره ببرد مشروط به اینکه غرور به او دست ندهدبگوید از طرف خداست و خودش را بالاتر نبیند
دومین زیبایی زیبایی آزمایشی هر چیزی که در اطراف ماست همه زیباست حتی خود ما ولی باید بدانیم همه این زیبایی ها برای امتحان و آزمایش انسان است
داستان علی گندابی را ببینید انقدر زیبا بود که وقتی روی صندلی قهوه خانه می نشیند یک نو عروس او را می بیند موهای خودش را بهم می ریزد سر و صورتش را بهم می ریزد تا تازه عروس شیفته اش نشود یکی می شود زلیخا قبل از ایمانش به یوسف شیفته ی یوسف بود که حتی می خواست با این پیشغمبر خدا همبستر بشود وقتی به یوسف ایمان می آورد بی خیال جمال یوسف می شود می گوید تا زیبایی خدا هست به زیبایی بنده خدا کاری ندارم
سومین زیبایی زیبایی کیفری یعنی اینکه أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا امان از زمانی که انسان زشتی را زیبا ببیند این خیلی خطرناک است
چهارمین زیبایی زیبایی معنوی
زینب کبری یک لقبی دارد بنام ام المصائب به همین سادگی ام المصائب نگفتند.
ام المصائب یعنی مادر مصیبت دیده ها. عموما به مصیبت دیده به کسی می گویند که هم پدر از دست داده باشد هم مادر هم برادر هم فرزند و برادر زاده.
این برای انسان معمولی اما وقتی به حضرت زینب سلام الله علیها می رسیم علاوه بر اینها چند مساله دیگر هم بوجود آمد
بعد از شهادت اهل بیت اسارت در انتظارش است که از امام سجاد سوال می کنند یابن رسول الله کدام واقعه عاشورا برای شما سخت بود؟ فرمودند اسارت
توهین خارجی در انتظارش است وقتی به شام رسیدند گفتند خارجی ها آمدند منظور از خارجی کسی نیست که از خارج از کشور عراق باشد نه گفتند همین مسلمانان هستند ولی بر حکومت یزید خروج کردند نگفتند اهل بیت رسول الله هستند گفتند خارجی هستند
معجر از سر کشیدن ها در انتظارش است و توهینات دیگر
بخاطر همین مسائل به زینب گفتند ام المصائب
ولی همین زینب کبری یک جا ام المصائب بودن خودش را فراموش می کند کاری می کند کارستان شعاری می دهد که خواهران شهید آن شعار را می دهند شعاری می دهد که مادران شهید آن شعار را می دهند.
آنجا کجاست وقتی می آید به کاج ابن زیاد و از ایشان سوال می شود بلایی که خداوند سرتان آورده را چطوری دیدید؟ فرمود ما رایت الا جمیلا فقط زیبایی دیدم
شما بغیر از اربا اربای علی اکبر بغیر از ذبیح بالقفای حسین بن علی بغیر از الاذن الی الاذن علی اصغر بغیر از خیمه های نیم سوخته اهلبیت بغیر از شتران بی جهاز در اسارت
یک دعا می کند کار هر کسی نیست خدایا این مصیبت را بر حسین آسان کن و بعد از شهادت ابی عبدالله الحسین می فرماید اللهم تقبل منا هذا القلیل یا هذا القربان خدایا این کشته کوچک را از ما قبول کن و امثال این دعاها در یک کلام ما رایت الا جمیلاست چون همه ی اینها را خدا می بیند و انا لله و انا الیه راجعون است
اما نکته ی بعدی از عبارت حضرت زینب اینجاست کسی که باعث شهادت ابی عبدالله الحسین می شود فکر می کند همه چیز تمام است نخیر تازه شروع کار است.
سیدالشهدا از حضرت زینب می خواهد ادامه فعالیت برادر را خواهر انجام بدهد لذا می بینیم وقتی می خواهد به میدان برود تصرف می کند بر قلب و سینه ی خواهر آرام می گیرد و بعد با تبلیغ و سخنرانی های فراوان در کوفه و شام چهره ی زیبا و فریبنده ی دشمن سیاه می شود و چهره ی سیاهی که دشمن برای آل الله درست کرده بودند در انظار عموم زیبا می شود


28بهمن1400
محفل شاه نجف
مسجد مهدیه شهرستان نکا