پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

آیه12: وَ لَقَدْ آتَیْنٰا لُقْمٰانَ الْحِکْمَهَ أَنِ اشْکُرْ لِلّٰهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّمٰا یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّٰهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ
تفسیر:
طبق احادیث لقمان 400 پیغمبر را درک کرد و از این 400پیغمبر حکمت هایی را یاد گرفت
سیره فقهای ماست سیره علمای ماست اگر چیزی بلد هستند پای درس فقهای دیگر می نشستند نمی گفتند ما عالمیم تشنه ی علم بودند می گفتند ما تشنه ی علمیم
1. وَ لَقَدْ آتَیْنٰا لُقْمٰانَ الْحِکْمَهَ
1- خداوند فرمود عطا کردیم یاد دادیم خداوند حکیم بودن لقمان را امضا زده است نفرمود یاد گرفت روایت است أَلْعِلْمُ نُورٌ یقْذِفُهُ اللّه فِی قَلْبِ مَنْ یشآء علم نور است  که تا خدا نخواهد بر قلب تابیده نمی شود تا خدا نخواهد علم در ظرف وجودی انسان جای نخواهد گرفت
دلیل عطای حکمت چندتاست:
یکی از آن  أَنِ اشْکُرْ لِلّٰهِ شکر خدا را به جای آورد
یکی دیگر شکر نعمت، خودش یکی از بهترین نعمت هاست و از این نعمت در هر یادگرفتن حکمت استفاده می کرد


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

حضرت زینب دختر ارشد امیرالمؤمنین و فاطمة زهرا علیهم السلام است.
اوج درخشش حضرت زینب فصاحتش بلاغتش عبادتش خطبه هایش از حادثه عاشوراست یعنی از تل زینبیه تا مدینه
ولی در شرح حال این بانو اخبار خیلی کم است و اگر هم باشد موثق نیست که بشود تعریف کرد.در رابطه با محل دفن حضرت هم مورخان گفتند اختلاف است آیا در سوریه است یا جای دیگر آیا همین حرمی که در سوریه است و می گویند برای حضرت زینب است همین است یا نه؟ولی بقول یکی از مراجع تقلید خدا رحمتش کند می فرمود همین که مشهور می گویند یعنی شهرت خاص و عام است یعنی همین حرم در سوریه می گویند برای حضرت زینب است برای ما کافی است.
حضرت زینب دو ویژگی داشت که کمتر کسی می تواند داشته باشد.
1.رسم مردم مدینه بود که هر طفلی به دنیا می امد برای تیمن و تبرک قنداقه اش را محضر رسول اکرم می بردند تا اذان و اقامه در گوشش بگوید و هم دعا نماید و هم اسم انتخاب کند.
در این بین دو موضوع است خیلی جالب است یک موضوع اینست که یک قنداقه را پیامبر قبول نمی کند یک قنداقه را خود پیامبر می رود می گیرد.
وقتی مروان به دنیا می آید حَکَم بن عاص قنداقه مروان را می گیرد می رود محضر رسولل الله.
در احادیث ام المومنین عایشه علامه عسکری جلد2 در المستدرک علی الصحیحین حاکم نیشابوری در کافی جلد2 (با بیانی متفاوت) نوشته است:کانَ لا یُولَد لِأَحدٍ مَولودٌ إلّا أُتِیَ بِهِ النَّبی فَدَعا‎ لَه مرسوم بود که وقتی بچّه‎ای به دنیا می‎آمد آن را خدمت پیغمبر می‎آوردند، تا حضرت برای او دعا کند. فَأَدخَلَ عَلیهِ مَروانِ بنِ الحُکم وقتی مروان‎بن‎حکم به دنیا آمد او را آوردند. فَقالَ : هُوَ الوَزَغ ابن الوَزَغ المَلعونُ ابنُ المَلعون رسول خدا فرمودند او بوزینه پسر بوزینه است دورش کنید او ملعون است مروان را قبول نمی کند
وقتی حضرت زینب به دنیا می آید خود رسول الله می روند خانه فاطمه زهرا قنداقه زینب را بغل می گیرند.
2.در تولد فرزند انسان شادی می کند طبیعت انسان است اما دو شخصیت در خانه امیرالمومنین به دنیا آمدند که بعد از شادی غم حکمفرما می شود و صدای گریه بلند شد
یکی در تولد امام حسین علیه السلام و یکی در تولد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها که رسول اکرم اخبار کربلا و مصائب را از جبرئیل امین شنیدند و گریه کردند حضرت هم مصائب را بیان میفرمودند و بقیه اهل بیت هم گریه می نمودند.
3.شخصیتیست که امام معصوم به او میفرماید یا اُخْتاه! لا تَنْسِنی فی نافلةِ اللَّیْل مرا در نماز شبت فراموش نکن.
حضرت زینب چه مقامی دارد که اباعبدالله الحسین از او درخواست دعا می کند


مسجد امام حسن عسکری علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
هٰذٰا خَلْقُ اللّٰهِ فَأَرُونِی مٰاذٰا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ بَلِ الظّٰالِمُونَ فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ
تفسیر:
وقتی حرف از خداوند می شود بر روی زمین دو خدا وجود دارد یکی خداوندی است که احد و صمد است لاشریک له است لااله الا الله است یکی نه خداوندی است که چند مدل است یا مخلوق خالق است ماه است ستاره است فرشته است جن است یا مخلوق مخلوق است از سنگ است از چوب است که خدا در اینها شریک است.
در جلسه قبل هم بیان شد بت پرستان و غیر خدا پرستان اعتقاد به خدای واحد دارند این اعتقاد فطری است اما خدایان دومی که بیان شد خدای خودشان نمی دانند بلکه شریک در کنار خدا می دانند اینها واسطه آن خدا هستند.
هٰذٰا خَلْقُ اللّٰهِ فَأَرُونِی مٰاذٰا خَلَقَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ: وقتی حرف از آفرینش می شود تنها خدایی می تواند آفرینش داشته باشد خدایی می تواند شایسته پرستش باشد که هم صاحب قدرت است هم صاحب توانایی هم مدیر است مدبر است
وقتی انبیاء در برابر دیگر خداپرستان  قرار گرفتند و آنها هم ادعای خدا داشتن کردند فرمودند خب یکی از قدرتهای خدای خودتان را بما بگوئید
وقتی ابراهیم سلام الله علیه بت های بتکده را خراب کرد و شکست تبر یا عصا را بر دوش بت بزرگ می گذارد آمدند محضر ابراهیم که تو بت های ما را خراب کردی؟
فرمود ببینید اثار جرم بدست کیست؟ عصا یا تبر که به روی بت بزرگ است.
عرض کردند بت که حرکت نمی کند قدرت حرکت هم ندارد.
بتی که قدرت حرکت ندارد چطوری شایسته پرستش است؟چطوری می تواند واسطه خیر و شر باشد؟
یا موسی کلیم الله علیه السلام که آمد پیش فرعون که ادعای خدایی می کرد تبلیغ خدای خودش را کند فرعون گفت یا موسی خدای تو چکار می تواند انجام بدهد؟
موسی فرمود یکی از کارها میراندن موجودات و بعد از آن زنده کردن آنهاست
فرعون گفت موسی این کار را من هم بلدم یکی دو نفر را کشت.
بموسی گفت یا موسی من هم مثل خدای تو می توانم موجودات را بمیرانم.
موسی فرمود خب حالا کشته شدگان را زنده کن.
اینجا فرعون کم آورد چون قادر به زنده کردن کشته شدگان نبود
2. بَلِ الظّٰالِمُونَ فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ اگر کسی بی خدا باشد یا دیگرخداپرستی داشته باشد مثل شیطان پرستان مثل گوساله پرستان و ... قانون زندگی بشری را بلد نیست  نمی تواند قانون خوبی بنویسد که بدرد جامعه بشری بخورد و اگر هم بلد باشد هم در عمل دچار گمراهی می شود و دیگران گمراه می کند


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَ أَلْقی فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دابَّهٍ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ

تطبیق آیات

1.خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها:
اولین اعجاز  در خلقت آسمان است اگر کسی بخواهد خانه ای بسازد اولین کاری که می کند ساخت ستون است باید ستون باشد بینند ستون آن مکان را اما وقتی خداوند می خواهد قدرت خودش را به رخ بکشد آسمان را خلق می کند می فرماید من آسمان را خلق کردم بطوری که ستون آن را هیچ کسی نمی تواند ببیند اگر می توانید مثل من خلق کنید
بعد از اعجاز، خداوند فوائد بعضی خلقتها را بیان می کند
2.وَ أَلْقی فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ:
وقتی خداوند کوه را خلق کرد می فرماید ما کوه را خلق کردیم بعلتی که علتش اینست کوه ها جلوی خیلی از زمین لرزه های شدید را می گیرد
2.أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ:
1-برای اینست که خداوند خیلی بفکر مخلوق خودش است اما ما بفکر خالق خودمان نیستیم
2-خداوند بفکر این است که انسان و هر جنبنده ای که بر روی زمین است بتواند با آرامش در آن زندگی کند
3-انسان بتواند بر روی زمین حکومت کند بطور کل نظام حاکم بر زمین برای انسان است
3.وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً:
وقتی خداوند باران را از آسمان خلق کرد می فرماید ما باران را خلق کردیم بعلتی
1-هیچ چیزی به خودی خود قدرت برای بوجود آوردن ندارند شما زمین را نگاه کنید اگر در زمین خشک و بی آب بذر بکارید در نمی آید حتما باید یک رطوبتی باشد
2-آب نعمتی است برای پرورش موجودات
که همه ی اینها نشانه از قدرت و کرامت خداوند است


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

خَلَقَ السَّماواتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَها وَ أَلْقی فِی الْأَرْضِ رَواسِیَ أَنْ تَمِیدَ بِکُمْ وَ بَثَّ فِیها مِنْ کُلِّ دابَّهٍ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ

مقدمه تفسیر

بعضی آیات خداوند معروف هستند به اعجاز قرآنی که معجزات خود خدا
وقتی خداوند بخواهد خودی نشان بدهد خودش را اثبات کند دست به معجزه می زند که مخلوقی نمی تواند مثل این انجام بدهد تا مخلوق بهتر خدا را بشناسند.
مثل قرآن که به پیامبر فرمود به امتت که تو را تکذیب می کنند بگو یک سوره یا یک آیه بیاوردند اما در آخر آیه می فرماید آنها قدر نیستند.
این آیات در زمانی نازل شد که بشر حتّی تصور برخی مطالب را نمی کرد بعدها خیلی چیزها کشف شد متوجه شدند که قرآن قبل از آن بیان کرده است
این آیه مثل آیات اعجازی دیگر جزء معجزات خداوند است.
بحث این آیه بحث علمی و عقلی است که بشر دو نوع عقل و علم دارد:
علم و عقل ناقص می گوید اگر کسی چیزی ندید نمی توان قبول کرد مثلا:
از بیرون:امیرالمومنین فرمودند من خدایی را که نبینم نه قبولش می کنم نه می پرستمش بعضی که دارای عقل ناقص هستند حرف عقل کاملی چون امیرالمومنین را نمی فهمند می گویند خدا نیست چون قابل دیدن نیست
از درون:خدا رحمت کند انیشتین را به استادش گفت انسان دارای عقل است چون عقل را نمی بیند پس برای انسان عقلی وجود ندارد یا انسان بیمار می شود مثلا سردرد چون بیماری قابل دیدن نیست پس انسان بیمار نیست و دارد بازی در می آورد.
علم و عقل کامل می گوید اینکه من نمی توانم ببینم دلیل بر نبودن نیست رسول اکرم فرمودند امیرالمومنین فرمودند اگر می خواهی خدا را ببینی و بشناسی خودت را ببین بعد پیرامون خودت را ببین اینجا پی به وجود خداوند ببر
با این مقدمه ان شاء الله جلسه بعد تطبیق آیات خواهد بود.

حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

سلام علیکم
تبریک عرض می کنم به مادران که فرزندان عزیزشان امروز روزی به سن تکلیف رسیدند
صحبتم با والدین است و دو نکته عرض کنم
نکته اول یک روزی رسول الله با اصحاب از کوچه ای می گذشتند مشاهده کردند کودکانی در حال بازی کردن هستند با مشاهده این صحنه به گریه افتادند و فرمودند وای به حال بچه های آخرالزمان از دست پدر و مادرهایشان

عرض کردند یا رسول الله آیا فرزندان آخرالزمان عاق والدین می شوند فرمودند خیر
عرض کردند یا رسول الله آیا به سنت جاهلیت کشته می‌شوند فرمود خیر

سوال کردن یا رسول الله به دلیل گریه شما و این عبارت چیست؟

فرمودند پدر و مادران آخرالزمان به فرزندان خود شان احکام دین و اعتقادی یاد نمی دهند نه حرام خدا را یاد می دهند نه حرام و نه واجب خدا را وظیفه ی والدین نسبت فرزندان سنگین تر شده
در مدرسه احکام دین یاد می دهند ولی کافی نیست شما هم در منزل با فرزند آموزش مسائل دینی داشته باشید
نکته دوم والدین باید آینه تمام‌نمای برای فرزند باشند در اعمالشان رفتارشان عبادتشان خیلی دقت کنند

اگر پدر و مادر در خانه اهل نماز باشد اهل عبادت باشند اهل روزه باشد اهل قرآن باشد فرزند هم قرآنی می شود اهل نماز میشود اهل روزه میشود.

اگر والدین اهل اینها نباشند فرزندان در درجه اول در منزل از اینها یاد می‌گیرند پس باید در رفتارتان خیلی مراقب باشید
و هم چنین به دختران عزیزم که به سنی رسیدند که براحتی می توانند با خدا صحبت کنند و خدا هم براحتی با آنها صحبت کند
این نکات به والدین
اما تبریک عرض میکنم به شما دختران عزیز به‌خاطر ورود تکلیف الهی
سن تکلیف یعنی چه؟
یعنی دخترخانم ما اقاپسر ما به شرایطی می رسد که
۱.ماموریت پیدا می کنیم به انجام تکالیفی که در گذشته واجب نبود بر انسان واجب می شود که یک سری را  باید انجام بدهد یک سری را باید ترک کند
۲.هم می تواند به راحتی با خدا صحبت‌ کند که نماز است
هم می تواند به راحتی خدا با او صحبت کند که قرآن است
 
خدایا به همه ی ما توفیق عمل به تکالیف الهی مرحمت بفرما


حسینیه روستای خانه سر