تفسیر سوره مبارکه غاشیه توسط حجت الاسلام و المسلمین حسینی تبار
در حرم شهدای گمنام شهرستان نکا
تاریخ شروع تفسیر 1401/09/29
تاریخ اتمام تفسیر 1401/12/23
لینک دانلود تفسیر سوره مبارکه غاشیه
تفسیر سوره مبارکه غاشیه توسط حجت الاسلام و المسلمین حسینی تبار
در حرم شهدای گمنام شهرستان نکا
تاریخ شروع تفسیر 1401/09/29
تاریخ اتمام تفسیر 1401/12/23
لینک دانلود تفسیر سوره مبارکه غاشیه
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
فَیُعَذِّبُهُ اللّهُ الْعَذابَ الْأَکْبَرَ إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ
از آیات 24الی آخر سوره بحث از عذاب و حسابرسی دارد
1- عذاب اکبر عذاب شدید و ابدی خداوند متعال است
2- کسی از روی عمد از تذکرات خداوند اعراض کند دنبال کار خودش باشد خداوند می فرماید اینها دچار این عذاب می شوند
3-حسابرسی از سنت های خداوند است که خداوند بر خود واجب کرده است
4- فرار از قهر الهی برای هیچکس امکان ندارد
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
فَذَکِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَکِّرٌ لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ إِلاّ مَنْ تَوَلّی وَ کَفَرَ
از آیات 21الی23سوره بحث از تذکرات خداوند است به انسان
1-تذکر برای اتمام حجت است تا انسان بعدا نگوید که چرا به ما هشدار نداده بودی تا ما هم حساب کار دستمان بیاید. البته یک نکته هم در این مساله است در مطلب تذکر انسان با دو دسته مواجه می شود یکی اهل تذکر گرفتن است و گوش می دهد مراقب است دیگری نه بهانه می آورد ان قلت می آورد حالا وقتی دچار مشکل شدند تذکر دهنده را زیر سوال می برند نه خودشان را
2- ما در تذکرات باید مامور به انجام وظیفه باشیم نه مامور به نتیجه چون پیامبر اکرم برای هدایت مردم هم اهتمام داشت هم حرص و هم نگران بود خداوند عالم فرمود وظیفه ی تو فقط تذکر است
3- وظیفه پیامبران،تذکّر است نه تسلط و تحمیل عقیده.
4-اگر کسی یا کسانی نسبت به تذکر بی اعتنا باشد وظیفه را ساقط نمی کند
5-کسی که از تذکر و هشدارها روی گردان بشود و در او تاثیر نداشته باشد اگر این روی گردانی ها از روی لجاجت باشد این افراد به کفر نزدیک می شوند چون منشا کفر همین لجاجت ها و عنادهاست
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
وَ أَکْوابٌ مَوْضُوعَهٌ وَ نَمارِقُ مَصْفُوفَهٌ وَ زَرابِیُّ مَبْثُوثَهٌ أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ وَ إِلَی السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ وَ إِلَی الْجِبالِ کَیْفَ نُصِبَتْ وَ إِلَی الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ
از آیات14الی20بحث از خلقت و دلیل خلقت است و چگونگی خلقت موجودات است توسط خداوند که همه ی اینها را انسان باید رویش فکر کند
اگر انسان می خواهد تمام هستی خداوند برای او کلاس درس باشد باید از روحیه تفکر برخوردار باشد تا از اسرار خلقت توسط خداوند مطلع بشود که تمام اسرار در آیات وحی و روایات متعدد بیان شده است. مثلا خلقت زمین برای چیست خلقت آسمان برای چیست خلقت شب و روز برای چیست خلقت انسان و حیوانات برای چیست خلقت کوه و دریا و ... همه اینها باید رویش فکر بشود
یکی از مواردی که انسان مورد سرزنش و انتقاد خداوند قرار می گیرد همین مساله است که خیلی ساده از کنار خلقت خداوند رد می شود فکر هم نمی کند آن وقت به خداوند هم انتقاد می کند که چرا خلق شده است کارش چیست؟
با اینکه خداوند در آیات متعدد که یکی همین ایات است فرموده ار می خواهید عاقل بشوید از کنار محسوسات خداوند یعنی آن چیزهایی که می بینید به سادگی رد نشوید با دیدن و فکر کردن از کنارها عبور کنید تا بهتر از قبل خداوند را بفهمید و همچنین مانند همین نعمت ها هم در انتظار بهشتیان است
و نکته پایانی دلیل اینکه خداوند تاکید دارد در مخلوقاتی که در دنیاست فکر کنید و به سادگی از کنار محسوسات عبور نکنید بخاطر اینست که انسان بیشتر و بهتر پی به خاقلیت خداوند و وجود خداوند صنع خداوند و قدرت خداوند ببرد