پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

طبقه بندی موضوعی

۲۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

اهمیت صبر به قدریست که امام صادق می فرماید صبر به منزله راس است الصَّبرُ رَأسُ الإیمانِ که در حدیثی می فرمایند الصَّبرُ مِن الإیمانِ بمَنزِلَةِ الرَّأسِ مِنَ الجَسَدِ صبر در ایمان به منزله سر در بدن است فإذا ذَهَـبَ الـرَّأسُ ذَهَبَ الجَسَدُ وقت سر برود بدن هم می رود وقتی بدن بمیرد فاسد می شود کذلکَ إذا ذَهَبَ الصَّبرُ ذَهَبَ الإیمانُ وقتی صبر برود ایمان هم می رود و وقتی ایمان بمیرد اعمال فاسد می شود

بخشی از آیات قرآن و روایات مربوط به صبر است طبق روایت امیرالمومنین صبر در 3 چیز است بلا-عبادت-معصیت یک نکته از جلسه قبل بیان کنم  در بلا بجای جمع کردن یقه خداوند یقه خودمان را جمع کنیم قرار نیست همه مصائب و بلا از خداوند باشد بیشترین بلا از سمت ماست 1.وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ سوره شوری آیه 30 2.ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ سوره روم آیه40 و در جلسه قبل هم گفتیم دو کار انجام بدهیم یک کار تدبیر است یک کار مدیریت.مدیریت در صبر اینست ما صبر خودمان را بالا ببریم 

برای اینکه ما استقامت خودمان را در عبادت و بلا بالا ببریم آیات و روایات راهکار داده اند

اولی در قرآن است

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَعِینُوا بِالْصَّبْرِ والصَّلَو ةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّبِرِینَ‏۱۵۳ بقره

خداوند داروی صبر را برای ما نسخه پیچی کرده است که در این آیه بعد از اسْتَعِینُوا بِالْصَّبْرِ فرموده والصَّلَوةِ یعنی برای بیشتر شدن صبر از نماز کمک بگیرید. یک پرانتز هم من باز می کنم اصل نماز یعنی دعا وقتی ما نماز می خوانیم بعد از آن دعا هم فراموش نکنیم چون در آیه 152 سوره بقره فرمودند فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ اگر مرا یاد کنید من هم شما را یاد می کنم بعضی ها گله مند هستند که خدا نگاه نمیکند روایت است که خداوند رزق همه را جدا می کند اگر بنده ای نخواهد رزق او را نمی دهد یک وقت هم اتفاق می افتد بنده می خواهد خدا نمی دهد روایتست ملائک گله می کنند خدا می فرماید صدای قشنگ بنده ی خودم را دوست دارم اگر بدهم دیگر سراغ من نمی آید. فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ بهترین ذکر نمازست بعد از نماز بهترین ذکر دعاست.

در تفسیر عیاشیست از امام صادق علیه السلام: وقتی با غمی از غمهای دنیا روبرو میشوید وضو گرفته به مسجد بروید نماز بخوانید و دعا کنید خدا دستور داده واستعینوا بالصبر والصلاة

وقتی به آخر ایه 153 بقره توجه کنیم خداوند عالم می فرماید إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّبِرِینَ خدا با صابران است و نمی‌گوید خدا با نمازگزاران است یعنی شما با نماز تمرین صبر داشتید

دوم روایات است

در نهج البلاغه حکمت207 که امیرالمومنین فرمودندإِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیماً فَتَحَلَّمْ اگر بردبار نیستى خویشتن را بردبار جلوه ده، که اگر اینطور باشی فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَکَ أَنْ یَکُونَ مِنْهُمْ مانند کسانی نمی شوی که در بلا و اندوه غرق هستند و همیشه خودشان را اندوهگین نشان می دهند

به جای آنکه همرنگ جماعتِ دنیا زده شویم،خوبست همرنگ مردمان صبور باشیم که در کتاب ثواب الاعمال ج1 است از امام باقر علیه السلام: مَن صَبَرَ عَلى مُصیبَةٍ کسی که در مشکلات صبر کند زادَه اللّهُ عِزّا اِلى عِزّه خدا بر عزت او اضافه می کند


مکان مسجد شهید بهشتی نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

روایت از امیرالمومنین که می فرماید الصّبر امّا صَبْر على المُصیبة او على الطّاعة او عن المعصیة 

صبر در عبادت گفته شد از روی علاقه و مصلحت اندیشی خداوند و تکلیف خدا به بنده در همه حال انجام بدهد بحث این جلسه صبر در مصیبت است

عکس العمل ما در بلا و مصیبت فرق می کند.

یک وقتی به زبان می آوریم چرا من؟ مگر من چه گناهی به درگاه خدا کرده بودم که مستحق چنین مصیبتی شده ام؟

امیرالمومنین بعد از شهادت پیامبر چه اتفاقی برایش افتاد در زمان حکومتش چه اتفاقی بر او افتاد فقط صبر کردند علم لدنی داشتند اما قضاوت نکردند فقط صبر کردند.

در صبر چند نکته باید توجه بشود:

1.انسان تا تمرین صبر نداشته باشد هر مشکلی که برایش پیش بیاید نتواند کاری انجام بدهد بخاطر اینست که اولا تدبیر ندارد دوما مدیریت. در زندگی باشد انسان فکر می کند زندگی میدان جنگ است شما قهرکردن ها را ببینید طلاق ها را بینید طعنه زد حمله کرد فورا حمله می کند فورا طعنه می زند کار به طلاق می کشد پیر و جوان هم ندارد. اما واقعیت زندگی چیست؟ صبوری و در کنارش مدیریت.

در نهج البلاغه خطبه 3 امیرالمومنین فرمودند با خودم فکر کردم تنهایی با دشمن بجنگم یا صبور باشم؟ دیدم صبر از همه چیز بهتر است

این جمله مربوط به زمانی است که غصب خلافت شد اما ما که شیعیان ایشان هستیم، می بینیم چند سال است خانواده با هم قهرند چقدر بانی خیر شدیم یک دورهم نشینی بگیریم از خاطرات گذششته بگوئیم که همین خاطرات باعث بشود کدورت کم بشود.

بعضی ها در برابر مشکلات با اینکه صبر هم می کنند کم می آورند روایت است صبر بر مصیبت به اندازه همان مصیبت بر انسان نازل می شود کسی که دستش را به هنگام مصیبت بر زانو بزند اجرش تباه شده. 

همه درمورد ایوب پیغمبر شنیدیم صبر ایوب زبانزد است ولی یک جا کم می آورد فرمود خدایا کم آوردم

اگر انسان در برابر بلا و مصیبت کم آورد قرار نیست نق بزند چند کار انجام می دهد که ان شاء الله این چند کار جلسه بعد بیان می شود


مکان مسجد شهید بهشتی نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

امام صادق می فرمایند‌: شیعیان ما از ما صابرتر هستند چون بدون اینکه فلسفه رو بدونن چون ما گفتیم و چون خداوند فرموده صبر می کنند این صبر یعنی لذت صرف باور بر تکلیف نیست که چون خداوند امر کرده انجام بدهند چون نهی کرده ترک کنند چون می دانند مصلحتی در کار است انجام می دهند.

مثلا روزه مثلا نماز مثلا زکات

علم پزشکی اثبات کرده کسی گرسنگی بکشد چند بیماری جلوی پیشرفتش گرفته می شود و اسلام گفته بهترین گرسنگی روزه است.

علم پزشکی اثبات کرده در نماز حرکات ورزشی بر اندام نمازگذار ایجاد می شود که جلوی پیشرفت بعضی بیماریهای عضلانی گرفته می شود مثلا یکی اینکه اگر کسی سر درد دارد سر به خاک بگذارد سر دردش بهتر می شود همه ای اینها در نماز است

اگر کسی عبادت را صرف تکلیف بدون لذت بدون محبت نسبت به خدا ببیند نتیجه اش 3 اتفاق است

یکی رفع تکلیف اتفاق می افتد نماز می خوانم تند تند معلوم نیست در عبارت چه می گویم نماز می خواند آخر وقت که قضا شده روزه می گیرم با دروغ و غیبت و ... خمس و زکات می دهم با مالی که درش حرام است

یکی فرار از تکلیف اتفاق می افتد 

چون خدا تکلیف قرار داده برای من سخت است من انجام نمی دهم 

نماز چون مریض هستم نمی خوانم با اینکه روایت فرموده اگر نماز قبول نشود هیچ عبادتی قبول نمی شود 

اگر انسان عذر دارد نمی تواند روزه بگیرد نباید بگیرد اگر مستطیع نیست نباید به حج برود اگر مال ندارد نباید انفاق کند اما وقتی به نماز می رسد می فرماید به هیچ وجه ترک نکنید اگر نمی توانید بایستید نشسته بخوانید اگر نمی توانید درازکشیده بخوانید.

در روایت است تمام عبادات با شرائط می توانید انجام ندهید اما نماز تنها عبادتی است که در هر شرایط باید انجام بشود 

یکی توقع در تکلیف اتفاق می افتد من عبادت و بندگی می کنم برای رسیدن به نعمات چون خداوند فرموده اگر انجام بدهید من وعده آرامش و بهشتش می دهم به شما و انجام ندهید عذاب منتظر شماست وعده ی خدا توقع بوجود می آورد من با خدا معامله می کنم خدایا تو فرمان دادی من انجام دادم حالا نوبت توست مشکلی پیش آمده تو جبران کن. عبادت معامله است قرار نیست معامله ای باشد که من هرچه می گویم انجام بشود سود هم من تعیین کنم تعیین سود با خداست 


مکان مسجد شهید بهشتی نکا


بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

اگر خداوند بخواهد بهشت را به کسی نشان بدهد از اعمال ما از رفتار خداوند تعریف می کند تعریفش اینطوریست که می فرماید ابا عبدالله الحسین از اعمال ما تعریف می کند فاطمه زهرا از اعمال ما تعریف می کند چه عبادتی داشتید چه روزه ای می گرفتید.

وقتی از اعمال تعریف بشود و خداوند خلاصه اعمال را در صبر تعریف می کند این می شود که خداوند می گوید قربان بنده ای بشوم که در انجام تمام عبادات صبور بوده در اوج خستگی کشاورز در زمین کشاورزی خودش باغدار در باغ خودش کاسب در مغازه خودش با تمام خستگی هایی که در بدن دارد وقتی اذان می شود می ایستد نماز می خواند می داند خسته است اما نماز می خواند.

یک نکته است اینکه بنده عبادت را تکلیف نمی بیند با اینکه تکلیف است واجب است ما نمی خواهیم تکلیف بودن را زیر سوال ببریم و نفی کنیم ما از یک نگاه دیگر بیان می کنیم عابد تکلیف تنها نمی بیند که انجام بدهد تا مسئولیتی از گردنش ساقط بشود از روی علاقه و محبت به خداوند عبادت می کند.

این نکته قابل توجه است 

در روایت است از امام صادق که عبد خدا را سه جور عبادت می کند

یک عبادت برای رسیدن به بهشت است یک عبادت برای فرار از عذاب است

طبق روایت این دو عبادت زیاد بدرد نمی خورد.

امیرالمومنین فرمودند من خدا را نه بخاطر بهشت رفتنش عبادت می کنم نه بخاطر فرار از جهنمش 

درست است اعتقاد دارد که خداوند هم بهشت دارد هم عذاب در آیات متعدد وعده های خداوند هم بیان شده هم وعده بهشت هم وعده عذاب ولی با تمام اعتقاداتش این را نمی بیند فقط خدا را می بیند امیرالمومنین فرمودند من خدا را فقط بخاطر خدا بودنش بخاطر علاقه ای که به خدا دارم عبادت می کنم و امام صادق فرمودند سومین گروه کسانی هستند که خدا را بخاطر خودش عبادت می کنند.

ما هم در نمازهامان تجدید کنیم نمازهایمان را با اینکه واجب است و به نیت واجب می خوانیم ولی برای خدا بخوانیم عبادت شیرین تر می شود.

خلاصه بحث امشب اگر انسان می خواهد برای خداوند عالم خودنمایی کند با انجام اعمال حسنه است و بالاترین عمل حسنه و راس آنها صبر است


مکان مسجد شهید بهشتی نکا


بحثم را با دو نکته شروع کنم

نکته اول اینکه یکی از بزرگترین ویژگی های مهم عاشورا حضور و مشارکت بانوان آل الله بود که باعث شد قیام عاشورا جاودان بماند اگر ما برنامه امام حسین را به دو نیم تقسیم کنیم باید بگوئیم حرکت سیدالشهدا یک قیام رفت و برگشتی بود یعنی حرکت امام حسین در دو مسیر جریان داشت یک مسیر مدینه تا کربلا بود که با مردانشان به شهادت ختم شد مسیر دوم حرکت اسرا بود از کربلا تا شام و از شام به مدینه که با حرکت بانوان به استقامت ختم شد.

امشب شب پنجم ماه صفر منتسب است به شهادت حضرت رقیه خانمی که بعد از آزادی اسرای کربلا همین خانم با بودنش و دفنش در شام دودمان یزیدیان را به باد داد.

نکته دوم در ایام عزای حسینی، شبهاتی مطرح می شود که هر کدام نیاز به تحلیل دارد. از جمله شبهاتی که مطرح شده وجود دختری خردسال بنام «رقیه» در واقعه کربلاست.

1.نامش در هیچ کتابی نیامده است:

رسم اعراب است وقتی صاحب فرزند می شوند دو اسم برای او قرار می دهند در کنار  اسم اصلی اسم مستعار هم می گیرند که همان لقب و کنیه است رقیه کنیه و لقب این دختر است اسم اصلی ایشان فاطمه صغری است. اگر می گوئید اسم نیامده امام فرمودند اگر دختر داشته باشم اسمش را فاطمه می گذارم اگر پسر داشته باشم اسمش را علی اما در کتب مختلف می بینیم هر دو اسم هم بیان شده 50سند در اثبات این مساله نوشتند ولی ما از دو سه کتاب مطلب بیان می کنیم

1.مَعالِی السّبْطَیْن فی أحْوالِ السّبْطَیْنِ الاِمامَیْن الحَسَن و الحُسَیْن که کتاب مقتل هم هست و کتاب ضعیف استکانت للحسین(ع) بنت صغیره ....تسمی رقیه تعبیر تسمی رقیه همانست که گفتیم«رقیه» نام اصلی نیست کنیه و لقب است.

2و3.مقتل الحسین و احقاق الحق در مورد وداع آخر امام حسین با اهل حرم می نویسندثُم نادی یا اُم کُلثومَ، وَ یا سَکینهُ، و یا رقیه، وَ یا عاتِکَهُ وَیا زینب، یا أهلَ بَیتى علیکنّ مِنّى السَّلامُ ما با این سه کتاب اینکه اسم رقیه نیست را رد می کنیم

2.حضرت رقیه حرمش در شام نیست

جواب این شبهه را با یک مثال عرض کنم چند سال پیش شایعه ای اتفاق افتاد فلان درخت بخاطر عزای حسینی خون گریه می کند در نکای خودمان حتی در گلزار شهدای روستا هم بود حتما یادتان است مخصوصا خانم ها درخت را دخیل بستید دورش می نشستید زیارت عاشورا می خواندید روضه خوانی می کردید گریه می کردید مریض میاوردید که درخت شفا بدهد...بدون اینکه فکر کنیم درخت نه خداست نه پیغمبر است نه امام است نه امام زاده ولی خدا... سوال چرا دور این درخت کسی ضریح درست نکرد چرا ما مثل امامزاده ها برای یا ندرخت اتاقک و بارگاه درست نکردیم؟ چون آخر متوجه شدند خون نبود شیره های درخت بود چه شد این یک شایعه بود و خرافات که درخت در عزای امام حسین عزادارست.

بعضی ها می گویند زیارتگاهی که در سوریه است آن برای حضرت رقیه نیست ما هم می گوئیم چشم اما بیائیم عقلی از کتاب هم نمی خواهم بیان کنم ما مثال درخت رو زدیم وقتی به این نتیجه رسیدیم که درخت شفابخش نیست نه مریض را شفا می دهد نه دردی را دوا می کند یک جایگزین برایش گذاشتیم و آن اول امامزاده دوم شهدا سوم اولیاء اللهی که در این مزار دفن هستند بعد اموات ما از آنها خواستیم بعضی ها گرفتند بعضی ها هنوز نگرفتند وقتی من بیایم بگویم اینجا مزار رقیه بنت الحسین نیست بگویم زیارتگاه چه کسی است؟

شما هرکجای عالم بروی بگوئی زیارتگاه رقیه بیت الحسین کجاست می گویند سوریه بروی سوریه یک تاکسی دربست بگیری بگوئی مرا ببر زیارتگاه رقیه بنت الحسین می برند همانجا که منتسب است به ایشان

از سال61که ایشان به شهادت رسید همینجا خرابه بود کسانی که به سوریه رفتند کاروان به آنها هم گفتند و دیدند در کنار حرم این دختر خانم کاخ یزید است شکوهی که این بارگاه دارد را که قبلا خرابه بود شما تصور کنید با شکوهی که قبلا کاخ بود الان خرابه شد اگر شما قائل به این هستید که حرم حضرت رقیه خرافات است برای خودتان سوال نشد که امکان ندارد خداوند به این خرافه که حرم حضرت رقیه باشد این همه جلالت و عظمت و کرامت عنایت کند مصداق آیه شریفه تعز من تشا و تذل من تشا در همه حال امکان دارد کاخ یزید با آن همه عظمت شد خرابه آن خرابه با آن همه خفت و خاری شد بارگاه.


حسینیه روستای سیاوشکلا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین


همه می دانید امام باقر 4ساله بودند که حادثه کربلا را دیدند چهل منزل از کربلا به کوفه و شام، آمدند در شام مورخین نوشتند اهل بیت در مجلس یزید هر چه یزید می گوید حضرت زینب امام سجاد  جواب می دهند یزید عصبانی می شود امام سجاد جواب می دهد می گوید چرا من با تو حرف می زنم حضرت زینب جواب می دهد می گوید چرا من با تو حرف می زنم.

در اطراف یزید مشاوران نشسته بودند، یک مشورتی کرد به نظر شما من چه کنم با اینها؟! کوچک و بزرگشان بمن جواب می دهند.

مشاوران بالاتفاق گفتند ناراحت نباشید، مسئله ی مهمی نیست، ما 72نفر را در کربلا کشتیم، شما فقط یک دستور صادر کنید 84 زن و بچه را هم در شام می کشیم،یزید دستور قتل می دهد از اهل منبر همه شنیدید. 

اما یک مساله تازگی دارد امام باقر در این سن اولین قیام خودشان را شروع کردند 2نکته فرمودند. 

نکته اول یزید تو شبیه فرعون در قرآن هستی و مشاوران تو هم حکم مشاوران فرعون را دارند زمانی که موسی و هارون برای خدامحوری کردن جامعه به کاخ فرعون آمدند فرعون یک مشورتی با مشاوران گرفت که أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی موسی و هارون خدایی من را زیر سوال بردند مشاوران هم بالتفاق گفتند قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِی الْمَدَائِنِ حَاشِرِین فرعون این مساله ای نیست اینها ساحر هستند معجزات موسی از ید بیضا و عصا هم سحر است یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَاحِرٍ ما یک فراخوان می زنیم ساحران شهرهای مختلف جمع شوند سحر موسی را باطل می کنیم. 

نکته دوم بین مشاوران تو مشاوران فرعون دو فرق است فرق اول اینکه یزید! در مجلس فرعون یک نفر هم نگفت که موسی  را به قتل برسان، هارون را به قتل برسان، همه گفتند قَالُوا أَرْجِهْ مهلت بده، ولی مشاوران تو همگی بالاتفاق فرمان به قتل ما دادند فرق دوم اینکه مشاورین فرعون هر بدی که داشتند حرام زاده نبودند، ولی مشاوران تو حرام زادگان هستند آیه قرآنست قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِیَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ کسانی که ادعای پاکی می کردند ادعای مومن بودن می کردند انبیاء را کشتند اهلبیت انبیاء را کشتند.

فرمود پیغمبران را پیغمبرزادگان را جز حرام زاده ها فرمان قتل نمی دهند و نمی کشند اینها نسل پیامبر هستند در زیارت عاشوراست اَللّـهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ، وَشایَعَتْ وَبایَعَتْ وَتابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ حضرت امام صادق ‌علیه السلام مى‌فرمایند: دشمنان اهلبیت سه علامت دارند که یک علامتش ولدالزنا بودن است

همه کسانى که به نوعى در قتل امام حسین علیه السلام شریک بوده اند ولد الزنا بوده اند.


حسینیه روستای سیاوشکلا
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین
وقتی بین انسان و معصوم رابطه برقرار شد نتیجه رابطه می شود شفاعت امیرالمومنین می فرماید لَنا شَفاعَةٌ ولِأَهلِ مَوَدَّتِنا شَفاعَةٌ هم ما اجازه شفاعت داریم و هم اجازه شفاعت بر اهل مودت خودمان را داریم که امام صادق فرمودند امیدوار کننده ترین آیه ای که بر پیامبر نازل شد ایه ولسوف یعطیک من فترضی انقدر به تو‌ می دهم‌ تا راضی باشی.

کسی که ادعای شیعه گری ادعای محبت‌ ادعای مودت می کند باید در عمل نشان بدهد که نتیجه اش شفاعت شود

امام حسن عسکری می فرماید رسول مکرم اسلام فرمودند إنَّ شِیعَتَنا مَنْ شَیَّعَنا وَ تَبِعَنا فِی أعْمالِنا شیعیان کسانی هستند که از ما تبعیت کنند.

یا امام صادق می فرماید لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ قالَ بِلِسانِهِ وَ خالَفَنا فی أعْمالِنا وَ آثارِنا کسی که به زبان، می گوید شیعه است و با اعمال و آثار ما مخالفت می کند از پیروان ما نیست

در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری است شخصی به همسرش می گوید برو محضر حضرت زهرا بپرس آیا من از شیعیان شما هستم یا نه؟ حضرت پاسخ می دهند اِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِما اَمَرْناکَ اگر به آنچه تو را فرمان داده ایم عمل می کنی وَتَنْتَهی عَمّا زَجَرْناکَ عَنْهُ از آنچه نهی کرده ایم پرهیز می کنی فَأَنْتَ مِنْ شیعَتِنا وَاِلاّ فَلا تو از شیعیان ما هستی و در غیر این صورت نه           سوال این پیروی در چیست؟

۱.اهل عبادت باشند: إنَّما شِیعَتُنا یُعْرَفُونَ بِعِبادَتِهِم شیعیان ما از عبادت شناخته می شوند.

یک عبادت انجام فروعات دین است که در راسش نماز است

از امیر المؤمنین است شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که یکی اهمیت به نماز است            یک علت قیام نماز بود

در سوره مدثر است که یکی از گروه هایی که در عذاب گرفتار می شوند بی نماز ها هستند قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ

۲.اهل انفاق هستند: بیش از۷۰بار در قران توصیه به انفاق شده اگر جامعه ما برکت نیست اگر جامعه ما فساد است یک دلیلش اینست که انفاق کم‌ شده

عزیزان من اگر کسی انفاق کند صدقه بدهد طبق ایه ۱۰۴توبه انفاقش را اول خود خدا می گیرد و بعد شخص مورد نظر وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ

۳.اهل ایثار و مواسات هستند:روایت از امیرالمومنین است کف برادری مواسات است اما یک جا می فرماید بالاتر از مواسات ایثار است.

یک وقتی یکی عزادار شده یا جوان دارد برای جشنی همسایه خانه اش را در اختیار او قرار می دهد به این می گویند مواسات یک وقتی من دو وسیله در منزل دارم‌ یک‌ مدت‌ نیازم‌ بود بعد نیازم‌ برطرف شد دیگر بکارم‌ نمی آید آن را به نیازمند می دهم باین‌ می گویند ایثار

۴.اهل گناه نیستند: بزرگواران گناه یک لحظه ای، انسانرا می تواند چند سال عقب بیاندازد.

بزرگترین آثارش اینست که اهلبیت به زحمت می افتند

در کتاب کافی روایت عجیبی است عَنْ أَبِی اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى اَلشِّیعَةِ وقتی خداوند کردار شیعیان گناهکار را می بیند غضب می کند و وقتی می خواهد این گناه و غفلت برداشته بشود فَخَیَّرَنِی نَفْسِی مرا مخیر می کند به عذاب کشیدن أَوْ هُمْ فَوَقَیْتُهُمْ یا خودم را فدا کنم

کسی که بتواند محبوب دل امام و خداوند بشود و محبت این عزیزان را بدست بیاورد نه تنها در دنیا بلکه فردای قیامت به بالاترین جایگاه و درجه دست پیدا می کند.

درکربلا جون غلام سیاه سیدالشهدا که امام باقر از پدرشان روایت فرمودند: هنگامی که مردم برای دفن شهداء حاضر شدند، جسد جون را بعد از ده روز یافتند که بوی مشک به مشام میرسید

شهید حمید محمودی ۱۶ ساله بابا نداشت خیلی بد تربیت شده بود. یه نوار روضه متحولش کرد و بلند شد رفت جبهه تا گذشته خودش رو جبران کنه.

یه روز به فرمانده‌ گفت: من از بچگی حرم امام رضا نرفتم، می‌ترسم شهید بشم و حرم آقا رو نبینم، ۴۸ ساعته اجازه گرفت و رفت مشهد. دو ساعت توی حرم زیارت کرد و برگشت جبهه. توی وصیت نامه‌اش نوشته بود:در راه برگشت از حرم امام رضا توی ماشین خواب حضرت رو دیدم آقا بهم فرمود: حمید! اگر همین‌طور ادامه بدهی خودم میام می‌برمت…

اگر انسان بخواهد ابراز محبت کند نسبت به هلبیت رسول الله چکار باید کند؟

اولین ابراز ارادت اطاعت نسبت به معصوم است

امام صادق در زمان وفات عبدالله بن ابی یعفور نامه‌ای به مفضل نوشته‌اند: در عصر ما هیچ‌کس مانند او از خدا و رسول و امامش اطاعت نکرد

دومین مورد اینست که همه جای زندگی ما شعار اهلبیت باشد 

تَزاوَروا وَ تَلاقُوا وَ تَذاکرُوا وَ احیَوا اَمرَنا امام صادق علیه السلام فرمود: به زیارت و دیدار یکدیگر بروید، با هم به سخن و مذاکره بنشینید و امر ما را (کنایه از حکومت و رهبری) زنده کنید. اینطور نباشد ایمان ما فصلی باشد 

اینکه ما مسلمانیم ما شیعه ایم تمام نشد؟نه خیلی از مسلمانها بودند که راهشان از اهلبیت جدا شد.عمرسعدها شمرها طلحه و زبیرها

روایت از امام کاظم که به یکی از صحابی خودشان فرمودند از خدا دو چیز بخواهید یک مساله اینست که دعا کنید دین ما فصلی نباشد اللهم لا تجعلنی من المعارین.

سومین مورد همراه بودن در مصائب و شادی های اهلبیت است

روایت است امام رضا می فرماید پدرمان را از روز اول محرم تا روز دهم اصلا شاد نمی دیدیم بعد از ده دیگر واویلا بود مصیبت و گریه پدرم شروع می شد.

روایت است شیعیان ما کسانی هستند که در مصیبت ما عزادار و در شادی های ما شاد باشند.

در مورد عزای سیدالشهدا روایات فراوان است ساده ترینش اینست که اگر در مصیبت امام حسین گریه هم نمی گیرد به دروغ خودتان را شبیه گریه کننده ها قرار بدهید

کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقیامَةِ اِلاّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلی مُصابِ الْحُسَینِ شهدا رزق شهادت را در گریه بر امام حسین گرفتند ما هم عاقبت بخیری خودمان را در این گریه ها بگیریم.

حاج حسین کاجی تعریف می کرد: با یکی از رزمنده ها می خواستیم جایی بریم؛ تا سوار موتور شدیم، گفت: حسین روضه بخون. هرچی بهونه آوردم، زیر بار نرفت. گفت: حسین! من چند شب دیگه مهمون امام حسین هستم. می خوام به آقا بگم: همه جا برات گریه کردم. شب، روز، ظهر، خلوت، جلوت، توی سنگر، حسینیه، پشت خاکریز، پشت ماشین؛ فقط مونده روی موتور گریه کنم.


بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

اگر بتوانیم در محبت به اباعبدالله تا جایی پیش برویم که رضایت و محبت ارباب بی کفن رو بدست بیاوریم، می توانیم به مقام محبوبیت الهی دست پیدا کنیم؛ 

حبت یک رابطه دو طرفه است و باید در محبت امام طوری تبعیت کنیم تا راهی به قلب حضرت پیدا نماییم که نتیجه آن محبوب خدا شدن خواهد بود

فَمَنْ أَحَبَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ وَ مَنْ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ تَعَالَى کَانَ مِنَ الْآمِنِینَ اما برای رسیدن به مقام محبوبیت در نزد خدا و اهل بیت باید هزینه بپردازیم.

در بسیاری از موارد رضایت امام با رضایت مردم تعارض پیدا میکنند و باید برای جلب رضایت ارباب رضایت مردم را فدا نمود.

در چنین مواقعی سخت است که انسان بتواند بر جو عمومی مقابل خود غلبه نماید و رضایت خدا  و اهل بیت را بدست بیاورد.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ:‏ إِذَا أَرَدْتُمْ أَنْ تَکُونُوا إِخْوَانِی وَ أَصْحَابِی فَوَطِّنُوا أَنْفُسَکُمْ عَلَى الْعَدَاوَهِ وَ الْبَغْضَاءِ مِنَ النَّاسِ وَ إِلَّا فَلَسْتُمْ لِی بِأَصْحَابٍ‏ اگر خواستید از برادران و اصحاب من باشید، باید خود را براى دشمنى و کینه مردم نسبت به خود آماده سازید، و گر نه اصحاب من نیستید.

کسی هم می گوید خب ما طوری عمل میکنیم که هم رضایت امام را بدست بیاریم و هم رضایت مردم را. 

این حرف خوبی است ولی در خیلی از موارد شدنی نیست.

بحسین بن على نوشت:

یَا سَیِّدِی أَخْبِرْنِی بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ مرا از خیر دنیا و آخرت آگاه کن.

فَکَتَبَ إِلَیْهِ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ‏ فَإِنَّهُ مَنْ طَلَبَ رِضَا اللَّهِ بِسَخَطِ النَّاسِ‏ کَفَاهُ اللَّهُ أُمُورَ النَّاسِ وَ مَنْ طَلَبَ رِضَا النَّاسِ بِسَخَطِ اللَّهِ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَى النَّاسِ وَ السَّلَام‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ‏ الرَّحِیمِ‏ اما بعد هر که رضاى خدا جوید در برابر خشم مردم خدا امورش را کفایت کند و هر که رضاى مردم جوید در برابر خشم خدا، خدا او را بمردم واگذارد و السلام.

آنچه را به اربابمان می رساند جلب رضایت الهی و خشنودی ارباب است. نگران جایگاه اجتماعی خود هم نباشیم با رسیدن به مقام محبوبیت الهی و راه پیداکردن به قلب ابی عبدالله خداوند محبت ما را در دل مردم خواهد انداخت.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ:إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً قَالَ لِجَبْرَائِیلَ إِنِّی‏ أُحِبُ‏ فُلَاناً فَأَحِبُّوهُ وَ یُوضَعُ لَهُ الْقَبُولُ فِی الْأَرْضِ هر گاه خدا بنده‏اى را دوست دارد بجبرئیل میفرماید که من او را دوست دارم شما هم او را دوست دارید و او را در زمین مورد قبول قرار میدهد.


حسینیه روستای سیاوشکلا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

در جلسه قبل بیان شد بهترین لحظه عمر انسان وقتی است که احساس می کند امامش از او راضی است و می شود محبوب دل امام و از امام صادق سؤال کرد: آیا دوست داشتن جزئی از ایمان است؟ حضرت به او فرمودند:وَ هَلِ الْإِیمَانُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ آیا ایمان چیزی جز دوست داشتن و دشمن داشتن است.

اما سوال:چرا تمام دین خلاصه در محبت شده؟

شاید اصلی ترین علت این باشد که محبت و علاقه سرچشمه تمام حرکات و سکنات انسان و همچنین تمام کارها و فعالیت های کوچک و بزرگ انسان است. 

از طرف می پرسی چرا این غذا را می خوری؟ می گوید دوست دارم. چرا فلان تیپ را می زنی یا فلان لباس را می پوشی؟ می گوید دوست دارم. چرا با فلانی رفت و آمد می کنی؟ می گوید دوست دارم. یا اگر بپرسی چرا به فلان مجلس نمی روی؟ یا چرا فلان فیلم را تماشا نمی کنی؟ می گوید از آن جلسه یا فیلم بدم می آید.

دریک کلام؛ این علاقه های ماست که مسیر زندگی و حرکت ما را مشخص می کند، و خود محبت، موتور محرک انسان به سوی آن خوبی ها خواهد بود و بالعکس؛ علاقه به بدیها ما را به سمت بدیها سوق می دهد و در نهایت انسان به اسفل السافلین کشیده و شقی و بدبخت خواهد شد. آنقدر در دین ما بحث محبت جایگاه دارد که 

1.وَ الَّذینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه ملاک ایمان محبت شدید به خداست.

2. إِنَّ النَّاسَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ... اساس بهترین عبادات بر محور محبت تبیین شده است.

قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ إِنَّ النَّاسَ یَعْبُدُونَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ عَلَى ثَلَاثَهِ أَوْجُهٍ: امام صادق فرمود:مردم خداوند را سه گونه عبادت مى‏کنند

فَطَبَقَهٌ یَعْبُدُونَهُ رَغْبَهً فِی ثَوَابِهِ گروهى او را براى رسیدن به پاداش و ثواب پرستش مى‏نمایند 

وَ آخَرُونَ یَعْبُدُونَهُ خَوْفاً مِنَ النَّارِ دسته‏اى خداوند را براى ترس عبادت مى‏کنند

وَ لَکِنِّی أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ اما من او را براى محبت عبادت مى‏کنم 

ختم بحثم این باشد با توجه به این دو نکته که بیان شد ایه ای در قرآن کریم است که می فرماید قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ که از آیه مذکور برمیاید رسیدن به رابطه محبتی با خداوند متعال تنها از راه بدست آوردن رضایت امام میسر خواهد بود. بهترین و راحت ترین راه برای رسیدن به محبوبیت خداوند، برقراری رابطه محبتی با اهل بیت خصوصاً امام حسین است


حسینیه روستای سیاوشکلا

پیام تسلیت حجت الاسلام حسینی تبار 

به حجت الاسلام طباطبایی معاونت اجرایی مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان نکا


بسم الله الرحمن الرحیم 

قال الله تعالی الّذین اذا اصابتهم مصیبه قالوا انّا للّه و انا الیه راجعون

برادر بزرگوار و استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالله طباطبایی اعلی الله مقامه الشریف

درگذشت پدر بزرگوارتان را به شما تسلیت گفته و از خداوند  متعال برای آن مرحوم علو درجات رحمت مغفرت و برای بیت شریف صبر مسئلت دارم

ربنا افرغ علینا صبرا 14شهریور1400 سیدمحمدجواد حسینی تبار

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

یکی از بحث‌های که در قرآن و روایات مفصل مطرح شده و جای تأمل دارد و همه ما دنبالش هستیم بحث عاقبت بخیری است. 

میخواهیم دعا کنیم می‌گوییم: الهی عاقبت بخیر بشوی! 

از بزرگان و مراجع گاهی سؤال می‌کنند: چه دعایی کنیم؟ می‌گوییم: دعا کنید انشاءالله عاقبت شما ختم بخیر شود. 

این ایه قرآن است سوره قصص و العاقبة للمتیقین عاقبت برای متقین است عاقبت یعنی آخر کار زمانی که انسان رو بقبله برای جان دادن افتاده سمت راستش معصومین و انبیا سمت چپش شیاطین اینجا یک گوشه از خودش را می بیند.

یکی از عواملی که باعث می شود انسان حسن عاقبت پیدا کند محبت اهلبیت است در قلب اهل بیت جا باز کند.

اتسان دنبال این نباشد که ببیند دیگران چه می گویند یا دیگران چطوری هستند چون قضاوت عاقبت درست نیم کند.

کسی فکر نمی کرد کسی که حر اول کسی که جلوی امام را گرفت شب عاشورا بیاید به سپاه امام ملحق بشود کسی هم فکر نمی کرد عمرسعد کسی که در کودکی با امام حسین بوده می شناخته بیاید روبروی امام قرار بگیرد.

یا شما ببینید شهید ضرغام بروید زندگی ایشان را مطالعه کنید مادرش تعریف می کرد انقدر شر بود از دست این پسر سند منزل ما همیشه روی طاقچه بود مامورها می گفتند مادر این پسر را نفرین کن مادر دعا می کرد عاقبت بخیر بشود. 

یکی دیگر از عوامل عاقبت بخیری دعای مادر است مادر برای ضرغام دعا میکند می شود انقلابی در جنگ می شود فرمانده گردان که صدام برای سر او جایزه تعیین می کند می شود عاقبت بخیر بطوری که شهید می شود پیکرش بر نمی گردد. 

یا یکی از شهدای مدافع حرم که یکی از رفقای ما می گفت از همسایه های ماست بدنش مثل دفتر نقاشی پر بود از تاتو و خالکوبی می رود سوریه دعا می کند شهید بشود بدنش از خالکوبی ها پاک بشود شهید بشود و همینطور هم می شود پیکرش می سوزد.


مسجد مهدیه نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

در زمان امام رضا و امام جواد فردی بود به نام یونس بن عبدالرحمن که بسیار مورد توجه این دو امام بود، امام رضا می‌فرماید: یُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ فِی زَمَانِهِ کَسَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ فِی زَمَانِهِ یونس برای ائمه زمان خودش مانند سلمان برای پیامبر بود.

یونس سی جلد کتاب دارد. امام جواد یکی از کتاب‌هایش را از ابتدا تا انتها ورق می‌زدند، و برای هر صفحه، برای او طلب رحمت می‌کردند: رَحِمَ اللَّهُ یُونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یُونُسَ، رَحِمَ اللَّهُ یُونُس‏.

با این دو روایت باید فهمید این فرد نه تنها محبوب امام است باید محبوب مردم هم باشد اما جالب است که بدانید از برخی روایات اینطور معلوم می‌شود مردم او را دوست نداشتند.

روزی یونس میهمان امام رضا بود. عده‌ای از اهل بصره نزد حضرت آمدند و اجازۀ ورود خواستند. امام رضا از یونس خواستند که در اتاق مجاور بماند. بعد از احوالپرسی شروع به بدگویی از یونس کردند؛ امام سرشان را به زیر انداخته بودند و چیزی نمی‌فرمودند. حتی ظرفیت نداشتند امام از یونس دفاع کنند. بعد که آن افراد رفتند، حضرت، یونس را صدا زدند.

فَخَرَجَ بَاکِیاً بطوری که یونس گریه می کرد می‌گفت: آقا می‌بینید اینها که از شیعیان هستند، با من چه می‌کنند؟

امام رضا فرمودند:یَا یُونُسُ وَ مَا عَلَیْکَ‏ مِمَّا یَقُولُونَ‏ إِذَا کَانَ‏ إِمَامُکَ عَنْکَ رَاضِیاً چه اشکالی دارد؟ وقتی که امام تو از تو راضی است. بگذار هر چه می‌خواهند، بگویند.

حدیث مفصل باید گفت بهترین لحظه عمر انسان وقتی است که احساس می کند امامش از او راضی است، امامش مشتاق دیدار اوست ، امامش دلتنگ او است، خلاصه در یک کلام محبوب دل امام خود شده است و جایی تو دل امام خودش باز کرده.

ارزش محبت آنقدر زیاد است که یک نفر آمد خدمت امام صادق سؤال کرد: آیا دوست داشتن جزئی از ایمان است؟ حضرت به او فرمودند:وَ هَلِ الْإِیمَانُ إِلَّا الْحُبُّ وَ الْبُغْضُ آیا ایمان چیزی جز دوست داشتن و دشمن داشتن است؟

دین یعنی: دوست داشتن خدا و اولیاء خدا بغض داشتن نسبت به دشمنان خدا در یک کلام تولی و تبری


حسینیه روستای سیاوشکلا

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

خدای متعال برای امام حسین(ع) ارزش قائل است که رضای او را در قرآن ذکر می کند و می گوید تو از ما راضی شدی؟ ما هم از تو راضی هستیم.

وقتی فرمودند رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً یعنی امام حسین را به مقام رضوان نائل کرده است

این مقام خیلی بالایی است می فرماید در رضوان خدا، کبریای الهی بیشتر ظهور دارد و خیلی بزرگ تر و با عظمت تر از همه مقامات بهشت است.

آنجا علامه طباطبایی در تفسیر نکته ای دارند که می فرمایند این رضوان خدا برای قومی است که عبدوا الله حباً عبادتشان به خداوند بندگی شان نسبت به خداوند از روی باشد نه ترس از جهنم باشد نه رسیدن به بهشت

سیدالشهداء(ع) که همه عبادتش حبی است و در اوج محبت خداست و هیچ بنده ای به این اندازه محبوب خدای متعال نیست.

وقتی گفتیم سیدالشهدا سوء تفاهمی نشود که معصومین دیگر یعنی هیچ کلهم نور واحد ولی این موضوع برای سیدالشهدا طور دیگر است.

و شما می بینید همه آن انتفاقی که در عاشورا بوجود آمد و مارایت الا جمیلا حضرت زینب این را می خواهد بگوید این حاصل محبت خداوند به سیدالشهداست


بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

سیدالشهداء(ع) بین خودش و خدای خودش پیمان می بندند و در این پیمان دو چیز را دنبال می کردند؛ یکی اوج بندگی که بندگی به نهایت برسد و خدای متعال از ایشان راضی باشد، 

ام ایمن می گوید وجود مقدس رسول الله (ص) را دیدم که تا به حال حضرت را اینگونه ندیده بودم. 

عرض کردم یا رسول الله این چه حالتی است که شما را می بینم؟ فرمود: ام ایمن حسینم را کشتند. 

در روایت هست وقتی امام حسین به شهادت رسید در بین ملائکه غوغا شد و به تلاطم می افتند وقتی خداوند عالم سیمای امام زمان را به ملائم نشان می دهد آرام می گیرند.

وقتی سیدالشهدا حدود 3الی4ساعت در بین خون خودش غوطه ور است بیهوش می شود بهوش می آید عالم متلاطم است ملائک زمین و آسمان نگران اجنه نگران اما سیدالشهدا یا ایتها النفس المطئنه انگار نه انگار آرام در مقام بندگی.

یک جای دیگه هم اباعبدالله آرام می شود زمانی که علی اصغر هدف تیر سه شعبه قرار می گیرد می فرماید خدایا 

آنچه را که تو می بینی و در محضر توست مصائب را بر من آسان و مرا آرام می کند.

زمانی که سیدالشهدا می فرماید یاغیاث المستغیثین خداوند عالم در قتلگاه جوابش را می دهد ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً تو از ما راضی هستی، ما هم از تو راضی هستیم


بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

گاهی انسان صابر است و گاهی شاکر ولی سیدالشهداء(ع) راضیست و لذت می برد و در رضای خودش خود را بدهکار می بیند و احساس نمی کند که من از خدا راضی هستم من همه چیزم را دادم و بندگی کردم. 

پس یک چهره جمال کار الهی این است که همه زیبایی هایی که شما در دیگران می بینید؛ در کار سیدالشهداء(ع) می بینید، در کار اهل بیت و اصحاب سیدالشهداء(ع) می بینید، از منظر قرآن و موحدین و اولیاء اصلش منصوب به خدای متعال است.

پس نکته اینجاست اگر یک لحظه خدای متعال ولیّ از اولیای خدا را رها کند کار تمام است و امداد او نگه  دارنده است. 

سیدالشهداء(ع) واقعا پیمانه بندگی خدا را با وفای به عهد خودشان پر کرده اند أَشَهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَجَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَعَبَدْتَاللَّهَ مُخْلِصا حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ و در بعضی تعابیر آمده حَقَّ جِهادِه سیدالشهداء(ع) حق مجاهدت در راه خدا را انجام دادند و هیچ چیز کم نگذاشتند. در مقام بندگی خدای متعال؛ یک طرف خداست و یک طرف سیدالشهداء(ع) که حق بندگی را ادا کردند، وفای به عهد کردند. وفا یعنی پرکردن پیمانه توشه خودش را تا می تو اند پر کند از امام مجتبی است زاد قبل حلولک خیلی سخت است که آدم بتواند با خدا پیمانه اش را پر کند. 

در روایت است از امام صادق سوال کردند حقوق اخوان یعنی برادران دینی چیست؟ فر مود نمیگویم چون اگر بگویم نمی توانی انجام بدهی ولی فرمودند.

حالا حق خدا را چه کسی می تواند انجام بدهد جز اولیاء الله


مسجد امام حسن مجتبی ع 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

بین تمام زیبایی های عاشورا که با عنایت خداوند اتفاق افتاد اگر خداوند این عنایت را شامل حال ولی خدا نکند هیچ یک از اولیاء الله موفق به بندگی نمی شوند.

در این مساله چند نکته وجود دارد:

1.اینطور نیست که اگر سیدالشهداء(ع) عبادتی انجام دادند مستقل از لطف و رحمت خداوند و طلبکار از خدا باشد نه  بلکه سیدالشهدا خودش را بدهکار می داند

در کلام وحی و روایات صبر ایوب خیلی زبانزد است در مورد حضرت یعقوب نقل است شیطان به خدا عرضه داشت تو همه چیز به او دادی و او تو را شکر می کند به من اجازه بده و مرا بر او مسلط کن خدای متعال به او اجازه داد و او رفت و تصرف کرد و اموال جناب ایوب یکجا از دست رفت و فرزندان و اهلش هم همینطور و باز خدا را شکر کرد تا اینکه یک امتحان سختی نسبت به همسرش پیش آمد و به خدا عرضه داشت دیگر نمی توانم، خدایا تا اینجا صبر کردم و دیگر نمی توانم. خداوند به ایوب فرمود تو صبر کردی!؟ یعنی تا حالا خیال می کردی با پای خودت راه می رفتی؟ ایوب گل به دهان خودش زد که چرا این جمله را متعال عرض کرده.

 تفاوت سیدالشهداء(ع) با بقیه همین است، او پیغمبر خدا است به یکجایی که می رسد اینگونه تعبیر می کند ولی سیدالشهداء(ع) در گودی قتلگاه تعبیرش صبر نیست الهی رضا بقضائک 


مسجد امام حسن مجتبی ع 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

وقتی ابن زیاد سوال از زینب کبری می پرسد کَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیکِ؟ کار خدا با برادرت حسین را چه دیدی؟ حضرت فرمودند ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا

سیدبن طاووس نقلی دارد حضرت فقط این را نفرمود عبارت دیگری هم هست هَؤُلَاءِ قَوْمٌ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ فَبَرَزُوا إِلَى مَضَاجِعِهِمْ خداوند شهادت ر ا برای آنها رقم زده بود

سوال اینجاست با حوادثی که در کربلا اتفاق افتاد چگونه حضرت زینب به این درک رسید بجای داغ زیبایی ببیند

در کربلا سه چهره حضور داشتند 

یک چهره این حادثه عظیم است

مُصیبَةً ما اَعْظَمَها که در روایت است انقدر این مصیبت عظیم است که آسمان و زمین خون گریه کرد و وقتی ریگ کربلا را هم بلند می کردیم خون در جریان بود

چهره دوم عاشورا کار سیدالشهداء(ع) و اصحاب ایشان است. 

وقتی حضرت زینب سوال می کنند نکند یاران، شما را در کربلا تنها بگذارند حضرت جواب می دهندفَإِنِّی لَا أَعْلَمُ‌ أَصْحَاباً أَوْفَى من باوفاتر از اصحاب خودم ندیدم و در مورد اهلبیت هم می فرماید وَ لاَ أَهْلَ بَیْت أَبَرَّ وَ لاَ أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی من بهتر از اهل بیت خودم سراغ ندارم. 

چهره سوم اصل عاشورا است. 

محور حادثه عاشورا اراده خداست. 

هر چه کار سیدالشهداء(ع) زیبا است، کار خدا زیباتر است. 

در سخت ترین لحظات عاشورا که همه شهدا شهید شدند و حضرت در گودی قتلگاه هستند می گوید الهی رضا بقضاک یا بعد از شهادت حضرت زینب بخداوند فرمودند اللهم تقبل منا هذا القربان یعنی خدایا این قربانی را از ما قبول کن

حضرت زینب با این سه اصل و سه جهره می فرماید ما رایت الا جمیلا چون هم در این مصیبت صبر است هم شهادت است درس


مسجد امام حسن مجتبی ع
بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

بعد از شهادت امام حسین دوم کسی که عامل پیروزی اسلام شد حضرت زینب بود یعنی با شهادت امام حسین همه چی تمام شده بود سلام نابود شده بود ولی قبل شهادت، ابی عبدالله الحسین خواهرش را دعوت به صبر می کند یعنی برنامه ی تو بعد از من شروع می شود.

وقتی اسرا به کوفه رسیدند اولین کاری که کردند بصیرت افزایی بود اهل کوفه اهلبیت را می شناختند خطبه برای این بود که یادآوری کنند این اسرا از چه خانواده ای هستند

حضرت زینب شروع می کند به خطبه خواندن از نفاق و خیانت اهل کوفه صحبت می کنند أَمّا بَعْدُ یا أَهْلَ الْکُوفَةِ، یا اَهْلَ الْخَتْلِ وَ الْغَدْرِ می فرماید شما هم اهل خیانت هستید هم اهل فریب هم نفاق. 

این عبارت یادآور چهار اتفاق برای اهل کوفه است که بگوید شما چند جا امام را تنها گذاشتید

1.زمانی که در جنگ صفین قرآن به نیزه رفت امیرالمومنین ر ا تنها گذاشتند

2.وقتی برای بیعت به منزل امام مجتبی آمدند وقتی معاویه برنامه جنگ با امام حسن را مهیا می کند امام را تنها گذاشتند

3.زمانی که امام حسین در مکه بود اهل کوفه نامه می نویسند وقتی مسلم را به سمت کوفه می فرستند مسلم را تنها می گذارند 

4.وقتی حسین بن علی به مردم کوفه جواب مثبت داد به سمت عراق و بعد کربلا آمد امام را به شهادت رساندند

خطبه می خواند اهل کوفه گریه می کنند... فرمود گریه برای چه کسی است؟ برای ما؟ برای خودتان گریه کنید برای حال خودتان گریه کنید یعنی ما نیاز به گریه نداریم.

وقتی عبیدالله به حضرت زینب می گوید خدا شما را خوار کرد ذلیل کرد مردان شما را کشت زنان شما را به اسارت گرفت اصلا در کربلا چه دیدید که آمدید نتیجه اش شد این بلا حضرت زینب می فرماید ما رایت الا جمیلا که خودش حدیث مفصل است


مسجد امام حسن مجتبی ع

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

وقتی انسان خلق می شود دو جریان در عالم به وجود آمدند یک جریان حق است با پرچمداری آدم و با اراده ی خدا دیگری جریان باطل که باز این هم با پرچمداری انسان و با اراده شیطان.

جریان باطل متشکل از سه جریان است جریان کفر جریان نفاق جریان نفوذ.

شدت جریان باطل انقدر زیاد بود که کار به جایی رسید این دو جریان در مقابل هم قرار گرفتند که تمام حوادث در عالم دلیلش تقابل این دو جریان است.

پیامبر اکرم در روایتی فرمودند انسان 5دشمن دارد یک شیطان که بیان شد دومی نفاق. دشمنی نفاق انقدر زیاد است که امیرالمومنین فرمودند پیامبر بمن گفت یا علی من نه از مومن می ترسم نه از کافر هر دو هم روی ایمانشان ایستاده اند هم روی کفرشان ولی از نفاق خیلی می ترسم چون ایمان در ظاهر دارند وکفر در باطن

یا خداوند به پیامبر می فرماید وَمِنْ أهْلِ المَدینَةِ مَرَدوا عَلَی النِّفاقِ اهل مدینه اهل نفاق هستند لاتَعْلَمُهُمْ توی پیغمبر هم نمیشناسی.

لذا ما می بینیم جریانی که در کربلا اتفاق افتاد همین بود در ظاهر امام حسین را می شناسند اما در باطن شبانه روز منتظر این هستند  که دستشان را به خون پسر پیغمبر آلوده کنند.

تاریخ می نویسد وقتی که مسلم در جمع مردم کوفه نامه ی امام حسین را خواند، مردم اشک می ریختند. در عین حال از همین مردم منافق تربیت می شدند.

در کربلا مردمی به نام دین به آنجا آمده بودند عمر سعد به این مردم لقب خلیل الله می دهد که حسین را بکشید بهشت در انتظار شماست همین تفکر داعشی و طالبانی و ... که الان هست. امام صادق می فرمود: حسین ما را به اسم دین کشتند. وقتی سر از بدن اباعبدالله جدا شد صدای الله اکبر لشکر دشمن بلند شد.


مسجد امام حسن مجتبی

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

اگر انسان بخواهد مشمول آیه ان الانسان لفی خسر نباشد باید مراقب درون خودش باشد. درونش یعنی شیطان. وقتی امام حسین فرمودند شما پیرو شیطان شدید 3کد دستوری به ما دادند

1.شناخت شیطان 2.شناخت حربه های شیطان 3.خلع سلاح کردن شیطان 

از مهمترین کاری که هر مسلمان مومن باید انجام بدهد این سه کارست.

وقتی مراجعه کنیم به قرآن کریم سوره اعراف آیات 11الی17 در این سه موضوع صحبت می کند

کد اول شیطان شناسی:

وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَزمانی که شما را خلق کردیم صورت دادیم به ملائک امر سجده کردیم سجده کردند الا ابلیس

قَالَ مَا مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خداوند فرمود چرا اطاعت امر نکردی؟ گفت من از او بهترم                  قَالَ فَاهْبِطْ فرمود خارج شو

کد دوم شناخت حربه شیطان

قَالَ أَنْظِرْنِی إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ حالا که من از درگاه تو رانده شدم مهلتی برای من هست؟

قَالَ إِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ فرمود به تو مهلت دادیم

در مورد مهلت دادن چند نظر است یکی اینکه خداوند انسان را ببیند انسانم به قولی که داده سر قولش می ماندنه یکی اینکه انسان خودش را بسنجد اختیاری که خداوند به او داده ایا از این اختیار برای اطاعت الله خرج می کند یا برای اطاعت شیطان دیگری اینکه شیطان مهلت خواست تا سرباز برای سپاه خودش جمع کند.

از آیه16 تا17 کد دوم حربه شیطان شروع می شود:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ با کمال پرروئی می گوید توی خدا مرا گمراه کردی بلاشک من کمین می کنم برای اهل ایمان ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ 

یعنی شیطان از چهار طرف انسان را احاطه می کند 

از امام باقر سوال کردند منظور آیه چیست؟ فرمود:

*جلو یعنی اینکه آخرت را برای شما سبک جلوه می دهد و به تعبیری کار به جایی می رسد که منکر آخرت می شوند

*پشت یعنی اینکه تا زنده است خودش را برای جمع کردن مال خرج می کند که نتیجه اش می شود بخل به تعبیری به کسی بخواهد کمک کند زورش می آید

*طرف راست یعنی اینکه دینت را با شبهات تباه می کند

*طرف چپ یعنی غرق شهوات و لذتها می کند.

اما کد سوم در حدیث است جلسه قبل هم گفتیم وقتی شیطان این حرف ها را زد ملائک گلایه کردند راه حل خواستند خداوند فرمود دو راه وجود دارد دست به دعا بر دارد صورت به زمین سجده کند بخشیده می شود. همان کاری که آدم ابولبشر کرد


مسجد امام حسن مجتبی ع 

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الظاهرین 
در جلسه قبل چند نکته بیان شد
1.حادثه 61هجری را به هر روشی می توان تحلیل کرد به شرطی که از سخنان و خطبه های امام حسین خارج نباشد
2.دو عامل باعث شدند بر علیه امام حسین چند هزار نفر شمشیر بکشند یک عامل بیرونی و محیطی است یک عامل درونی و قلبی و مهمترین عامل همین بود
3.برای دو عامل ما مثالهایی بیان کردیم عمرسعد و حر بن یزید ریاحی که ان شاء الله پیرامون آن بحث می کنیم که هر دو دچار این دو عامل شدند
4.از تمام خطبه های امام حسین بحث ما یک عامل بود و آن هم عامل درونی که امام حسین فرمودند إستَحوَدَ عَلَیهِمُ الشَّیطان که شما مردم پیرو شیطان شدید.
از پیامبر اکرم که می فرماید المومنُ بینَ خمسَ شدائد هر مومن پنج دشمن دارد که یکی از آن پنج دشمن شیطان است 
طبق آیه قرآن فبعزتک لاغوینهم اجمعین یکی از دشمنان قسم خورده انسان شیطان است. البته نه هر انسانی، شیطان انسان شناس است با هر انسانی کار ندارد می فهمد چه کسی را کار نداشته باشد و چه کسی را کار داشته باشد.
بقول یکی از بزرگان مَثَل شیطان مَثَل سگ نگهبان است اگر بشناسد کاری ندارد آشنا کیا هستند؟ کسانی هستند که خداشناس هستند بقول معروف خدا خانه محرمش باشد إنه لیس له سلطان علی الذین آمنوا
ولی اگر خدا خانه محرمش نباشد او را می گیرد.
در مال دخالت می کند در اولاد دخالت می کند در مستحباتتان دخالت می کند در واجبات دخالت می کند. باید مراقب باشیم زمانی می رسد که انسان در خسران قرار می گیرد و العصر ان الانسان لفی خسر خیلی ها که می دانستند در خسران قرار گرفتند امام حسین اولین خطبه فرمودند إستَحوَدَ عَلَیهِمُ الشَّیطان فانساهم ذکر الله شیطان بر شما غلبه کرد وجود شما را گرفت نه نور امام را می بینید نه نور خدا را نه نور دین را.
بخاطر همین بود که امام حسین را بخاطر دین با الله اکبر قربت الی الله به شهادت رساندند.
کل یوم عاشورا کل ارض کربلا مثل آیه صریح قرآن والعصر ان الانسان لفی خسر یک اصل است در هر زمان اتفاق می افتد در هر مکان بوسیله هر انسان زن و مرد کوچک و بزرگ همه و همه.   انسان باید مراقب باشد
بعضیها با تلنگر برگشتند بشرط اینکه ما ارتباطمان با معصومین که قرآن ناطق هستند قوی کنیم.
یکی می شود حر بن یزید ریاحی آب را بر روی امام حسین می بندند همان روز نماز ظهر را با سپاهش به امام حسین اقتدا می کند شب عاشورا زلزله ی شدید در جانش روحش مغزش اتفاق می افتد به امام حسین ملحق می شود.
پس نتیجه ی بحث این دو شب اتفاقی که بتواند انسان را از معصوم جدا کند هر لحظه اتفاق می افتد و عاشورا برای ما درس است نامه های بیعت کوفیان برای ما درس است و باید از همه اینها درس بگیریم

مسجد امام حسن مجتبی ع