پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمبن و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

امام هادی در زمان عمرشان نسبت به دین اعتقادات بیکار ننشستند و برای تبلیغ دین و معرفت دینی و اعتقاد خصوصا امامت دست به یک سری اقدامات زدند:

یکی از اقدامات امام هادی ایجاد آمادگی فکری شیعیان برای عصر غیبت بود که طوری مردم آمادگی پیدا کنند که اگر امام معصوم حضور فیزیکی نداشت منکر امام نشوند شیخ صدوق روایتی نقل می کند که شخصی آمد محضر امام هادی از جانشینان امام سوال کرد. فرمود الخلف من بعدی ابنی الحسن جنشین بعدی من فرزندم حسن است فکیف لکم امام نمی دانم شما با فرزند او چکار می خواهید انجام دهید؟ سوال کرد یابن رسول الله نگرانی شما چیست؟ فرمود لعلکم لا ترون شخصه نگرانی من آنجاییست که کسی از شما او را نخواهد دید. 

یعنی الان من در کنار شما هستم اما شما چطوری می خواهید با فرزندم حسن و فرزند او طی کنید؟

روایات خواندند در مورد فرزندشان و امام زمان تا مردم آمادگی داشته باشند ارتباط خودشان را با مردم کم کردند تا مردم آمادگی پیدا کنند با غیبت امام زمان.

این یک اقدام. اقدام بعدی این بود که وکلایی برای امام غائب انتخاب کنند که اگر امام حضور فیزیکی ندارد لااقل وکلا باشند وکلای عام یا وکلای خاص. 

الان که امام در حضور ما نیست فرمودند به روات حدیثنا مراجعه کنید که یک سری خصوصیت دارند اینها وکلای عام هستند وکلای خاص فقط همان پنج نفری بودند که امام هادی از زمان خودشان انتخاب کردند تا قبل از غیبت کبری امام که در مورد وکیل آخر فرمودند بعد از تو وکیلی معرفی نخواهد شد تو هم حق معرفی نداری.

وقتی ارتباط امام با مردم کم شد زمینه سازی کردند که مردم در زمان غیبت به وکلا مراجعه کنند اینکه امام نمی تواند مردم را تربیت کند کسانی از طرف امام باشند هم برای تربیت مردم هم برای پاسخگویی به مسائل شخصی و اجتماعی.

اقدام بعدی امام هادی این بود که مقام ولایت را بخوبی توانست برای مردم زمان خودش و زمانهای ما بعد الی یوم القیامه تبیین کند.

یکی در زیارت جامعه کبیره که شناسنامه عمیق ائمه معصومین است که مرحوم علامه مجلسی می فرماید زیارت جامعه کبیره دارای بهترین سند عمیق ترین مفهوم و صحیح ترین الفاظ و بلیغ ترین معنا عالی ترین شان است که بالاتر از این زیارت در باب معرفت ائمه نمی تواند باشد.

یکی در زیارت غدیر است که امام هادی زیارت امیرالمومین در روز غدیر را به راوی یاد دادند بیش از 150منقبت از مناقب حضرت در آن است.



خدایا عیدی ما را فرج امام‌زمان قرار بده

خدایا عیدی همة ما را نابودی دشمنانمون قرار بده

عیدی همة ما را سلامتی رهبر عزیز و مردمون قرار بده

عیدی ما شفاعت ائمه معصومین قرار بده


بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

کپی برداری مطالب با ذکر منبع بلا مانع می باشدیکی از ماندگار ترین و مفیدترین و هدایتگرانه ترین گنجینه های معنوی که می تواند برای انسان باشد وصیت هاست که در روایت آمده است اگر کسی بدون وصیت نامه بخوابد و بمیرد از مسلمانان نیست بعضی ها فکر می کنند انسان باید مال داشته باشد تا وصیت نامه بنویسد نخیر وصیت نامه های معنوی و اخلاقی هم یک وصیت است آن هم بعنوان یک هدایتگر برای طریق زندگی که نسل آینده هم می توانند از آن استفاده کنند.

شما وصیت های اهلبیت را ببینید وصیت شهدا را ببینید وصیت علما را ببینید بعنوان یک دستورالعمل اخلاقی از آن استفاده می شود و به آن نگاه می شود.

اگر از درجه ای که آنها دارند شما ساقطشان هم کنید بعنوان یک انسان عادی وصیت می کنند و وصیتشان چون دلنشین است قابل عمل است حالا شما اگر بعنوان مقام پیامبر مقام امام مقام عالم مقام شهدا ببینید که دیگر جای خود دارد.

چون شهادت امام باقر است ما گوشه هایی از وصیت امام باقر را بیان کنیم که ان شاء الله هم گوینده عامل باشد و هم شنونده:

آمد محضر امام باقر نصیحت خواست امام سه جمله فرمودند که بحث این جلسه ما باشد:

1.اوصیکَ بتقوی اللّه: یعنی تقوا را رعایت کن

عرب اگر دنبال نصیحت باشد می گوید اوصی یعنی وصیتم کن یا نصیحتم کن چیز دیگری نمی گوید.

همین جمله در قرآن بارها از طرف خدا بیان شده که تکرار مکررات این جمله یعنی اهمیت داشتن آن هم برای خداوند و هم برای آینده و حال انسان. اهمیتش کجاست؟

1.إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم-حجرات13

این آیه می خواهد بگوید اگر انسان دنبال برتری و کرامت است ملاک برتری و کرامت تقواست

2.هُدىً لِلْمُتَّقِینَ-بقره2

اگر انسان دنبال هدایت است و می خواهد هدایت بشود یا هدایت کند با رعایت تقواست

3.وَاتَّقُوا اللَّهَ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ-بقره282

اگر انسان دنبال علم آموزی است فقط با رعایت تقواست بخاطر همین در روایت است أَلْعِلْمُ نُورٌ یَقْذِفُهُ اللّه‏ُ فِى قَلْبِ مَنْ یَشآءُ یعنی علم نوری است که خداوند به هر قلبی که بخواهد می تابد و آن با خواست و رعایت تقواست

و نمونه های دیگر که در آیات وحی بیان شده است. پس اولین وصیت امام باقر رعایت تقواست.

2.و إیّاکَ و المِزاحَ فإنّهُ یُذهِبُ هَیبَةَ الرّجُلِ و ماءَ وَجهِهِ:از شوخی فرار کنید چون شوخی باعث بی آبرویی انسان می شود

البته در شوخی نکاتی است که منظور این روایت رعایت این نکات است و الا شوخی بطور کل مذموم نیست.

1-اگر شوخی می کنید در آن بیان حقیقت هم داشته باشید یعنی حرف خداوند باشد. 

پیامبر می فرماید اِنّی لَاَ مْزَحُ وَ لا اَقُولُ اِلاّ حَقّاً من اهل شوخی هستم ولی حق را هم بیان می کنم.

بعنوان نمونه پیامبر پیرزنی را مشاهده می کند به پیرزن می فرماید که پیرزن به بهشت نمی رود بیچاره با شنیدن این حرف ناراحت میشود بلال حبشی را می بیند می فرماید سیاه چهره ها هم به بهشت نمی روند بلال هم با شنیدن این حرف ناراحت میشود عباس عموی خودش را می بیند می فرماید پیرمردها هم به بهشت نمی روند.

یعنی سه گروه حق ورود به بهشت را ندارند پیرزنها سیاه چهره ها و پیرمردها.

بعد از چند دقیقه هرسه نفر را می خواند می فرماید خداوند این سه گروه را با بهترین چهره و جوانترین چهره در قالب جوانی در بهشت قرار می دهد. یعنی هم شوخی کردند و هم حقیقت گفتند.


2-اصل شوخی مزاح ممدوح است مذموم نیست امام صادق فرمودند مومن مون نیست مگر اینکه اهل دعابه باشد. سوال کردند دعابه چیست؟ فرمودند مزاح و شوخی

3-مزاح و شوخی از حد خودش نگذرد.

پیامبر فرمودند کثرَةُ المِزَاحِ یَذهَبُ بِمَاءِ الوَجهِ.

اگر کسی در مزاح زیاده روی کند آبروی انسان خواهد رفت.

طرف فحاشی می کند عیب دیگران را جلوی خودشس به دیگران می گوید آخر می گوید من شوخی کردم این شوخی نیست این توهین محض است و زیر سوال بردن شخصیت انسان است و بردن ابروی او.

آخرین نکته از این نصیحت اینست که امام فرمودند و علَیکَ بِالدُّعاءِ لإخوانِکَ بظَهرِ الغَیبِ

که در روایت است امام این فراز آخر را سه مرتبه فرمودند که در غیاب اهل ایمان برایشان دعا کنید

دعا چند قسم است: 

گاهی برای مسائل معنوی است

گاهی برای معنوی و آخرتی است

گاهی برای دنیاست 

همه ی اسن سه قسم یا برای خود انسان است یا برای دیگران که از بین این سه قسم بهترین دعا آنست که برابی دیگران باشد.

پیامبر اکرم فرمودند اگر می خواهید دعا کنید دعایتان را عمومیت بدهید و برای دیگران دعا کنید که اگر در حق دیگران دعا کنید هم دعایتان در حق خودتان مستجاب می شود و هم در حق دیگران


بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

روایتیست از امام محمد باقر علیه السلام که کمتر بیان می شود و برای ما در این ایام کاربردهای فراوانی دارد.قَالَ الباقر علیه السلام: ‏ أَ لَا أُنَبِّئُکُمْ بِشَیْ‏ءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ یَبْعُدُ السُّلْطَانُ وَ الشَّیْطَانُ مِنْکُمْ  به شما خبری بدهم که اگر به آن خبر عمل کنید شیطان از شما دور بشود؟

فَقَالَ أَبُو حَمْزَةَ بَلَى أَخْبِرْنَا بِهِ حَتَّى نَفْعَلَهُ ابو حمزه عرض می کند: بله! بفرمایید تا بدان عمل کنیم.  

فَقَالَ علیه السلام عَلَیْکُمْ بِالصَّدَقَةِ فَبَکِّرُوا بِهَا فَإِنَّهَا تُسَوِّدُ وَجْهَ إِبْلِیسَ وَ تَکْسِرُ شِرَّةَ السُّلْطَانِ الظَّالِمِ عَنْکُمْ فِی یَوْمِکُمْ ذَلِکَ‏ فرمود: روز خودتان را با صدقه آغاز کنید هم شیطان روسیاه می شود و هم خشم سلطان بی اثر می شود.

نکاتی در این روایت وجود دارد که خدمت شما عرض می کنیم:

1. شیطان که معلوم الحال است اما ظلمش علی الدوام است.

2.در فرهگ اسلامیست صدقه شر ظالم و ظلم را کم می کند دفع نمی کند شما می بینید کسی صدقه می دهد همان روز تصادف هم می کند با خودش می گوید من صدقه دادم از بلا دور باشم چرا تصادف کردم؟ پس هم صدقه دادن بیخودی است و هم روایت دروغ است. نخیر شما صدقه دادی از بلا در امان باشی صدقه ندادی دفع بلا بشود امکان داشت در همان تصادف جان می دادی یا دچار خسارت شدید مالی می شدی اما صدقه شدت اینها را کم کرد اما از بین نمی برد. بلا قضای الهی است.

در ادامه روایت یک جملاتی را امام می فرماید که بدرد دنیای سیاست ما هم می خورد که سیاسیون و دولتی های ما باید توجه داشته باشند. ما هر چه از سیاسیون مملکت خودمان ضربه خوردیم بخاطر لودگی آنهاست چون براحتی با وعده خودفروشی می کنند بی غیرتی می کنند.

امام می فرماید وَ عَلَیْکُمْ بِالْحُبِّ فِی اللَّهِ وَ التَّوَدُّدِ  وَ الْمُوَازَرَةِ عَلَى الْعَمَلِ الصَّالِحِ فَإِنَّهُ یَقْطَعُ دَابِرَهُمَا یَعْنِی السُّلْطَانَ وَ الشَّیْطَانَ اگر در راه خدا محبت مودت در عمل صالح داشته باشد این کار سلطان و شیطان را ریشه کن می کند.

عبارت دوم امام باقر نیاز به دقت دارد عَلَیْکُمْ بِالْحُبِّ فِی اللَّهِ وَ التَّوَدُّدِ وَ الْمُوَازَرَةِ عَلَى الْعَمَلِ الصَّالِحِ 

اینکه دشمن می خواهد نابود بشود نیاز به هزینه ی مالی نیست بله یک دشمن است اهل سوء استفاده است شما خوبی می کنید او سوء استفاده می کند و در آخر کاری می کند مجبورید با او مبارزه کنید این بحثش فرق دارد اما اصل شکست دشمن طبق روایت امام با سلاح محبت و مودت در راه خداست.

این دو مساله انقدر مهم است که امام باقر این دو را مهمترین وسیله و ابزار برای جنگ تن به تن با شیطان و سلطان بیان می کنند