پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ لَهُمْ جَنّٰاتُ النَّعِیمِ خٰالِدِینَ فِیهٰا وَعْدَ اللّٰهِ حَقًّا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
تفسیر:
ایمان برای خودش شرایطی دارد بعضی ها هستند که دم از ایمان می زنند اما چیزی از ایمانشان دیده نمی شود و اینجا یک سوال مطرح می شود آیا می توان به این افراد، افراد ایمانی گفت یا خیر؟
1. طبق عبارت إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا ایمان داشتن به تنهایی کافی نیست ایمان باید نتیجه هم داشته باشد نتیجه ی ایمان عمل صالح است وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ هرکجای قرآن اگر دیده شد إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا آمده وَ عَمِلُوا الصّٰالِحٰاتِ بعد آن هم می آید
این عبارت دو نکته دارد :
1-با عمل صالح می تواند گذشته خودش را جبران کند
2-اگر می خواهد الطاف الهی نصیبش بشود شرطش ایمان است همراه با عمل صالح
2. لَهُمْ جَنّٰاتُ النَّعِیمِ اگر کسی عمل صالح داشته باشد خداوند به او آرامش آسایش و بهشت بشارت داده
3. خٰالِدِینَ فِیهٰا برای مومنین و صالحین این وعده ی الهی نه مقطعی است نه زودگذر بلکه همیشگی است  البته اگر کسی ایمان داشته باشد عمل صالح ند اشته باشد برای آن زودگذر و مقطعی است
4. وَعْدَ اللّٰهِ حَقًّا وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ اگر خداوند وعده ای به انسان ها بدهد پایبند به وعده ی خودش است خلف وعده نمی کند که این نشان از قدرت و حکمت خداوند است


حرم شهدای گمنام نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
طبق آیات قرآن رسول اکرم مَثَل نور خداوند است در عالم
یعنی تمامی انوار الهی در وجود ایشان وجود دارد
لذا هر خانه ای که به اذن خداوند رفعت پیدا کند نام مقدس رسول الله در آن خانه وجود دارد به مقام رسول الله اهل آن منزل به مقام معرفت الهی دست پیدا می کنند و در حقیقت آن منزل می شود بیتی ازا بیوت رسول الله
حرم ائمه معصومین نوری است از نور رسول الله که در این حرم ها ظاهر شده و برای کسی که در این حرم های مقدس وارد می شود شما می بینید بی چون و چرا مشغول ذکر می شوند یعنی امکان گفتن ذکر به آنها داده می شود لذا در اذن دخول حرمین شریفین شما می خوانید اللَّهُمَّ إِنِّی وَقَفْتُ‏ عَلَى‏ بَابٍ‏ مِنْ‏ أَبْوَابِ‏ بُیُوتِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِه یعنی خدایا من بر در یکی از خانه های پیامبر تو ایستاده ام.
این شرافت به حرم امام زادگان ما هم داده شده که حر م امام زادگان نیز شعبه ای از بیت رسول الله است که برخی از آنان از مقام خاص و ویژه ای برخوردار هستند که وجود مقدس کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از آنهاست و حرم ایشان انتساب خاصی به معصومین دارد.
حضرت معصومه دارای یک ویژگی خاص هستند و یک شان خاص
ویژگی های خاص حضرت معصومه
1.یکی از ویژگی ها در محل دفن حضرت است:
برخی از امام زادگان، مکان دفن حتمی شان مشخص نیست، و در مزارشان اختلاف است، مانند علی بن جعفر علیه السلام، که حرمی در قم و حرمی هم در مدینه منسوب به ایشان است اما در مورد حرم حضرت فاطمه معصومه هیچ اختلافی در مزار این وجود مقدس نیست
2.یک ویژگی در زیارت حرم حضرت است:
هیچ کدام از امامزادگان ما زیارت نامه ندارند اما حضرت فاطمه معصومه از امام زادگانی هستند که سه امام معصوم یعنی امام صادق، امام رضا و امام جواد علیهم السلام، در مورد زیارت ایشان سفارش فرموده اند، و اثر زیارت ایشان را بهشت دانسته اند البته در برخی روایات این بهشت به شرط زیارت با معرفت است که باید بدانیم این معرفت چیست؟
در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها عباراتی است که دارای نکات قابل تامل
اول سلامهای زیارتست که به حضرت آدم علیه السلام و چهار پیامبر اولوالعزم بصورت غایب و سپس به پیامبر و سیزده معصوم به صورت حاضر سلام داده می شود معرفت از اینا شروع می شود که معصومین هرکجای عالم که باشند اگر انسان به آنها توجه کند می تواند به محضرشان نائل بشود شاهدش هم همان سلام نماز است که در حرم حضرت معصومه بطور خاص حضور  دارند
شأن خاص حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
در سوره اسراست آیه مبارکه 79 وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى‏ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُودا
وارد شده است که در روز قیامت، زمانی که کار سخت می شود و عرق دهانها را می پوشاند، مردم به انبیاء پناه می آوردند و آنها مردم را به حضرت آدم ارجاع می دهند، و حضرت آدم نیز به حضرت نوح و ایشان به حضرت ابراهیم و ایشان به حضرت موسی و ایشان به حضرت عیسی و ایشان نیز به پیامبر خاتم ارجاع می دهند، و سپس نبی اکرم در مقابل باب الرحمن که رحمت خداوند از آنجا جاریست، به سجده افتاده و چنان حمدی به درگاه خداوند متعال می آورند که درهای بهشت باز می شود و تمام خلائق بشرطها و شروطها مورد شفاعت قرار می گیرند این مقام شفاعت
مقام شفاعتی که تمام اولین و آخرین، حتی انبیاء نیز محتاج شفاعت نبی اکرمند
سپس این شفاعت به کسانی که ارتباط خاص با حضرت دارند یعنی معصومین، منتقل می گردد و آنگاه مومنین نیز می توانند شفاعت کنند.
لذا شما در زیارت حضرت معصومه می خوانید یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏ که امام صادق علیه السلام درباره مقام شفاعت ایشان می فرمایند: فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی‏ الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِم‏ تمام شیعیان من با شفاعت او وارد بهشت خواهند شد


حرم شهدای گمنام نکا
قال اباعبدالله جعفر بن محمد إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُم
مرحوم حضرت آیت الله آسیدشهاب الدین مرعشی نجفی نقل می کنند پدرم آسیدمحمود در نجف زندگی می کرد خیلی علاقه داشت قبر مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها را زیارت کند ختمی انتخاب می کند چهل شب انجام می دهد شب چهلم به زیارت امام باقر یا امام صادق علیه السلام نائل می شود که به ایشان می فرماید عَلَیکَ بِکَریمَۀ اَهلِ البَیتِ یعنی برو به سمت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه در قم
آسیدمحمود تصور می کند منظور امام حضرت زهراست عرض کرد یابن رسول الله ختم من هم برای اینست که قبر مطهر دقیق بدانم و زیارت کنم امام هم فرمود منظور من هم اینست که برو به قم حضرت معصومه را زیارت کن.
در پاسخ امام چند نکته است:
2.زیارت حضرت معصومه برابر است با دو زیارت زیارت اول شخص حضرت معصومه زیارت دوم شخص حضرت زهرا
2.عظمتی که قبر مطهر حضرت زهرا دارد به قبر مطهر حضرت معصومه هم قرار داده شد
توصیه من است هر وقت رفتید قم زیارت کریمه اهلبیت زیارتنامه حضرت زهرا را هم بخوانید. اگر هم سواد خواندن ندارید بگوئید السلام علیکِ یا فاطمة الزهرا
3.بخشی از فضائل حضرت زهرا به حضرت معصومه هم داده شد
مثلا یک نمونه همه می دانیم رسول الله مکررا به حضرت زهرا فرمودند فَداها اَبْوها این مقام حضرت زهراست این فضیلت حضرت زهراست این اوج مقام حضرت زهراست
وقتی به شخصیت حضرت معصومه هم می رسیم می بینیم امام موسی بن جعفر در مقام و شخصیت حضرت معصومه مکررا می فرمودند فَداها اَبْوها
مرحوم آیت الله مستنبط (داماد آیت الله العظمی آسید ابوالقاسم خویی از کتاب کشف اللئالی نقل می‌کند:در دوران امام موسی کاظم (علیه السلام)، جمعی از شیعیان والاتی داشتند که برای دریافت سوال به مدینه آمدند زمانی که به مدینه وارد شدند امام در منزل و در شهر نبود ناچار می شوند سوالات را به یکی از اعضای خانواده بدهند بعد از مدتی پاسخ سوالات داده می شود می گویند دختر امام کاظم حضرت معصومه پاسخ داده
در مسیر برگشت اتفاقا امام را می بینند ماجرا را تعریف می کنند امام کاظم سوالات با پایخ را می گیرند مطالعه می کنند بعد از مطالعه شیعیاان می بینند سه مرتبه امام فرمود فَداها اَبْوها

مسجد امام حسن عسکری علیه السلام نکا
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
یک روایتی دیدم از امام حسن عسکری خیلی جالب که به درد امروز و فردای ما هم می خورد. تمام روایات بدرد امروز و فردا می خورد اما یک روایت تلنگر بشود به آن عمل کنیم برای ما کافی است.
می گویند شیطان آمد محضر موسی کلیم الله یا موسی من چند نصیحت دارم ولی خیلی می ترسم از بیانش. فرمود چرا؟ گفت یا موسی می ترسم بروی به قوم خودت نصیحتم را بیان کنی. فرمود بگو درستش می کنیم.
شیطان شروع کرد به نصیحت کردن چندتا نصیحت ناب بدرد بخورش را به موسی بیان کرد هنوز تمام نشده موسی فرار کرد به سمت قوم خودش. یا موسی کجا می روی؟ می خواهم نصیحت هایی که گفتی به قوم خودم بگویم تا بلکه رستگار بشوند
روایت اینست: کَتَبتُ إلى أبی مُحَمَّدٍ به امام عسکری نامه می نویسد أشکو إلَیهِ الفَقرَ از فقر شکایت می کند.
همه ی ما دچار مشکلات اقتصادی هستیم فقط کم مانده از دست اقتصاد داغان به جان هم بیوفتیم و شکم همدیگر را بدریم.
انقدر ما فقیریم که حتی زبان شکرِ نعمتِ داشته را هم نداریم بگوئیم خدایا تو خواستی این قلیل نعمت هم از طرف توست لیاقت شکر را به همه ی ما عطا کن.
شخصی است بنام نظرعلی طالقانی یکی از علمای در زمان ناصرالدین شاه. طلبه ی فقیری بوده گفتند انقدر فقرش طوری بوده شب می رفته دور و بر حجره های طلبه ها می گشته پس مانده غذاها را می گرفته شکم خودش را سیر می کرده.
یک روز به ذهنش می رسد برای خدا نامه بنویسد. نامه هم در موزه گلستان تهران  موجود است.
نامه تمام می شود می رود به مسجد امام در بازار تهران در یک سوراخ قایم میکنه و با خودش میگه: حتما خدا پیداش میکنه!
فردای صبح ناصرالدین شاه با دربار می خواسته به شکار برود از کنار همین مسجد رد می شود یک وقت باد تندی شروع می کند به وزیدن نامه ی نظرعلی را روی پای ناصرالدین شاه می اندازه. ناصرالدین شاه نامه را می خواند دستور می دهد کاروان به کاخ برگردد. پیک به مدرسه ی مروی می فرستد، نظرعلی به کاخ میاد. وقتی نظرعلی را به کاخ آوردند ،دستور می دهد همه وزرایش جمع شوند و می گوید:نامه ای که برای خدا نوشته بودند، خدا بما حواله فرمودند ما باید انجامش دهیم
امام عسکری هم پاسخ می دهد إنَ اللّه َ عزّ وجلّ یُمَحِّضُ أولِیاءَنا إذا تَکاثَفَت ذُنوبُهُم بِالفَقرِ فقر دلیل دارد هرگاه گناهان دوستان ما انبوه مى شود ، خداوند با فقر گناهانشان را کم می کند.
البته همه اش برای گناه نیست اهل بیت هم دچار مشکلات می شدند فکر نکنیم برای گناه است
یک روایت از امام کاظم دیدم که فرمودند وقتی محبین ما شیعیان ما دچار گناه می شوند خداوند ما معصومین را مخیر می کند به دو چیز که ما یک چیزش را به جان می خریم.
1.یا شیعیان دچار غذاب بشوند ما راحت باشیم
2.یا ما عذاب ببینیم شیعیان راحت باشند ولی ما دومی را انتخاب می کنیم.
پس یک دلیلش خطاست یک دلیلش تلنگر است خدا قصد درمان من را دارد هر کسی که فقیر می‌شود؛ باید این را برای خود (نه دیگران) بشارت بداند؛ یعنی مورد عنایت است.
خدا می خواهد دعایش را صدایش را بشنود

مسجد امام حسن عسکری علیه السلام نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

طبق آیات6و7سوره لقمان بعضی از مردم با یک سری شرائط اگر تلاش هم کنند توفیق رستگاری ندارند و مانع هدایت خودشان می شوند:
1.لهو الحدیث بود یعنی سخن بیهوده زدن که در جلسه قبل بحثش شد
اگر کسی مبتلا باشد به حرف بیهوده با چند دلیل اهل هدایت نمی شود:
1-ترویج فساد اخلاق:
نسبت به گناه بی حیا می شود قبح گناه از بین می رود
شخصیت شکنی اتفاق می افتد براحتی جلوی همه شخصیت دیگران را خرد می کند زیر سوال می برد
2-ایجاد غفلت:
غفلت از دشمنان اینکه شاید در  این مجلس یک دشمن داشته باشد بر علیه او کار کند  
غفلت از خدا اینکه خداوند انسان را پاک خلق کرد می خواهد پاک زندگی کند و پاک بمیرد
غفلت از وظیفه اینکه خداوند وظیفه ی انسان را عمل صالح قرار داد اینکه فلان فعل حرام است برای خودش حلال کند
2.وَ إِذا تُتْلی عَلَیْهِ آیاتُنا وَلّی مُسْتَکْبِراً وقتی آیات الهی را مستندا می شنوند بهشان بر می خورد قبول نمی کنند
3.کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْها کَأَنَّ فِی أُذُنَیْهِ اصلا حوصله شنیدن آیات الهی را ندارند خودشان را به نفهمی می زنند انگار ناشنوا هستند


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

اگر کسی بخواهد به رستگاری برسد باید تلاشی را که محسنین دارند را داشته باشد و در کنارش توفیق رستگاری را هم از خداوند بخواهد
در آیات5الی7 یک سری نکات است که باید توجه بشود
1.هدایت و توفیق باید از طرف خداوند باشد در کنارش تلاش برای هدایت شدن هم باشد
2.کسانی که با تلاش و مجاهدت توفیق هدایت شاملشان بشود رستگار می شوند
بعضی از مردم هم توفیق رستگار شدن ندارند تلاش می کنند اما تلاششان طوریست که مانع هدایت خودشان می شوند:
1.کسانی مانع هدایت خودشان هستند که اهل حرف بیهوده هستند اهل غیبت کردن اهل تهمت زدن هستند اهل فحاشی هستند اهل گمراه کردن هستند باعث گمراهی و انحراف یکی دیگر بشود.
مایی که در فضای مجازی هستیم باید خیلی مراقب باشیم
آیه هفتم سوره لقمان می فرماید لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ بغیر علم کسانی هستند که بدون مطالعه بدون تحقیق حرفی می زنند مطلبی را منتشر می کنند

حتی اگر کسی هم باشد برای اسلام در راه اسلام کاری انجام بدهد بدون اینکه علمی نسبت به این کار نداشته باشد که قرآن چه گفته معصومین چه گفتند نوعی گمراهی است


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
خداوند در قرآن سوره ای را به ما عنایت کرده بنام سوره لقمان.
لقمان پیامبر نیست اما خصوصیاتی داشته که خداوند عالم به او مقام داده و بخاطر مقام او سوره ای را بنامش نازل کرده.
خداوند در قرآن کریم در رابطه با هدایت افراد زیاد صحبت می کند که کسانی قابل هدایت هستند که چند صفت داشته باشند یکی از آن صفت ها در آیه3و4 این سوره بیان شده یک صفت اینست که اهل کارهای حسنه باشند لِّلْمُحْسِنِینَ نیکوکار باشند.
کار حسنه و نیکو مصادیق زیاد دارد که خداوند در ایات مختلف بیشتر روی چند مصداق پافشاری می کند که هم جنبه فردی دارد هم جنبه اجتماعی دارد
الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ اهل اقامه نماز باشند در روایت است شرط قبولی تمام اعمال همین قبول شدن نماز است.
 نماز ما مثل اسکناس پاره و چسب زده نباشد که وقتی به مغازه دار یا راننده ماشین می دهیم تا به اسکناس نگاه می کنند پس می زنند بگوید این بدرد نمی خورد بکار من نمی آید
وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ اهل پرداخت زکات باشند پرداخت زکات فقط مال نیست که بله ماه رمضان است زکات فطره بدهم دامدارم کشاورزم زکات دام و مال بدهم نه صدقه زکات است یاد دادن چیزی به دیگران زکات است و خیلی مصادیق دیگر
وَ هُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ اهل ایمان به آخرت هم باشند که روز قیامتی هست حساب و کتابی هست بهشت و جهنمی هست
پس اسلام برای هدایت انسان از سه راه کمک گرفته است و تکلیف داده
از راه بدن تکلیفش نماز است
از راه مال تکلیفش زکات است
از راه قلب که تکلیفش ایمان و یقین است
و محسنین کسانی هستند که به این سه مساله توجه خاص دارند


حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
برای میلاد رسول الله چند نکته است که توجه داشته باشید:
1.با میلاد پیامبر پرونده نبوت و سلسله أنبیاء برای همیشه بسته می شود.
2.تمام أنبیاءبشارت آمدنش را به پیروان‌شان داده بودند اینکه ما کتب تحریف شده ای از پیامبران داریم یک علتش همین مساله است که نام رسول الله و وجود ائمه معصومین در کتب انبیاء سلف بوده
بطور مثال در بین اناجیل مسیحیت یک انجیل است که خیلی نزدیک به بیانات حضرت عیسی است که شخصی بنام برنابا آن را جمع آوری کرده این کتاب تاریخی شنیدنی دارد زمانی که کتاب جمع آوری شد چند سالی به دستور یکی از پادشاهان مفقود شد بعد از مرگ پادشاه آن را پیدا می کنند دلیل مفقود شدنش اینست که نام رسول الله در آن کتاب بود
اگر می شد آیاتی از این کتاب می خواندم که اما چون فرصت نبود نتوانستم آیاتی جمع آوری کنم
3.برای زمان میلاد رسول اکرم دو نظریه موجود است 1-روز 17ربیع طبق نظر مذهب تشیع 2-روز12ربیع طبق نظر مذهب اهل سنت.
زمان میلاد پیامبر اهمیت آنچنانی ندارد اما چیزی که مورد اهمیتست اتفاقاتیست که در زمان میلاد رخ داده که جهان اسلام مطالب زیادی را در کتب تاریخ خود نقل کردند
الف :بسته شدن درهای آسمان بر ابلیس
مرحوم إبن شهر آشوب در کتاب مناقب آل أبی طالب،ج1وعلامه مجلسی در بحار الأنوار،ج15از امام صادق نقل می‌کنند:
ابلیس به 7 آسمان می‌رفت و أخبار 7 آسمان را می گرفت. وقتی نبی مکرم متولد شد، تمام درهای آسمان به روی ابلیس بسته می شود.
طبق روایات بعد از انبیاء و ائمه تا امام حسن عسکری خداوند دو عالم دهر بر روی زمین قرار داده  
یکی امام زمان ارواحنا له الفداست و یکی شیطان است که تمام انبیاء از شیطان چند نکته یاد گرفتند و یک وقتی پیامبر از معراج آمد شیطان آمد محضر رسول الله در فلان طبقه آسمان رفتی؟ فرمود بلی در همان طبقه کنار یکی از ستون ها منبری دیدی فرمود بلی ولی در تعجبم که منبر چرا آتش گرفته بود؟ عرض کرد یا رسول الله من بالای آن منبر می نشستم و برای ملائک درس اخلاق می گفتم
وقتی نبی مکرم متولد شد، تمام درهای آسمان به روی ابلیس بسته می شود. ابلیس می دانداین مساله سری است عالم است به احوالات عالم
ابلیس به زمین آمد وقتی به مکه رسید با نوری مواجه شد که از مکه به سمت آسمان تلالو می شود.
از جبرئیل سؤال کرد:چه خبر است؟
جبرئیل فرمود: محمد بن عبد الله به دنیا آمده.
که در روایات است در ولادت رسول الله ابلیس فریاد زد.
ب : فرو ریختن ایوان کسری
إبن کثیر دمشقی سلفی در کتاب البدایة و النهایة ج2علامه مجلسی در بحار ج15بحث می‌کنند وقتی پیامبر به دنیا آمد در زمین چنداتفاق افتاد علامه مجلسی 3اتاق را بیان می کنند ابن کثیر7اتفاق که یکی از آنها 14کنگره ایوان کسری که بزرگترین کاخ سلطنتی زمین است فرو می ریزد
ج. گفتن شهادتین توسط پیامبر اکرم
إبن هشام از مورخان بنام أهل سنت در کتاب السیره النبویة، جلد 1 نقل می‌کند:
حضرت آمنه می‌فرماید وقتی پیامبر به دنیا آمد دست به طرف آسمان بلند کرد و شهادتین را بر زبان جاری کرد
د : افتادن بت‌های کعبه
إبن شهر آشوب در مناقب آل أبی طالب، جلد 1، از أمیر المؤمنین نقل می‌کند:
وقتی پیامبر اکرم متولد شد، تمام بت‌هایی که در کعبه آویزان بود، بر زمین افتادند و مردم صدایی را بدون منادی شنیدند که آیه ی شریفه وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا می خواند.


مکان: مسجد امام حسن عسکری ع نکا