پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

در ابتدای عرائض شهادت رئیس مذهب شیعه امام صادق علیه السلام را به محضر امام زمان رهبر معظم و به خواهران و برادران مومن و متدین تسلیت عرض کنم باشدش ان شاء الله پیرو ائمه معصومین با شناخت کامل باشیم.

تمام جلساتی که نسبت به معصومین گرفته می شود و خیلی ها هم از خودی ها و ناخودی ها اشکال وارد می کنند چرا جلسه می گیرید پاسخش یک جمله است تجدید بیعت و تجدید پیمان با اهلبیت و ایجاد پیوند فکری معنوی و اخلاقی بین ما و معصوم است.

اگر در دعای فرج می خوانیم اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی بخاطر همین است معصوم حجت خداست چه امام باشد چه پیامبر. کسانی که از خط معصومین جدا شدند بخاطر اینست که آنها را نشناختند.

خداوند توفیق شناخت بیشتر اهلبیت چه سیره علمی و چه سیره عملی را به ما عنایت کند ان شاء الله که این شناخت باعث ایجاد محبت فیمابین ما و اهلبیت بشود و اگر در دنیا و آخرت خواستار شفاعت اهلبیتیم بواسطه محبت و مودت ایجاد بشود.

توصیه ی پیامبر است که من از امت چیزی نمی خواهم جز محبت و مودت ذی القربی.

بحث ما پیرامون شخصیت امام صادق است هم کتابها به رشته تالیف در آمد و هم سخن ها از زبان جاری شد که هر کدام می تواند ابعادی از شناخت نسبت به اهلبیت را بیان کند بهترین بُعد شناخت، کنیه و القاب اهلبیت است که بیان کننده مقام و منزلت ال الله است

یک نکته بیان کنم اینست اگر می خواهید نسبت به معصوم شناخت پیدا کنید مطالعه تان در مورد القاب وکنیه معصومین بیشتر باشد چرا امام صادق لقبش شد صادق چرا شد صابر چرا امام معصوم می فرماید پدرم خیر البریّه است. جستجو و مطالعه برای همه نه برای روحانی و مداح برای همه ی شیعیان و محبین این مهمترین کاری است که یک شیعه یک محب باید نسبت به معصومین داشته باشد.

ابعاد شخصیتی امام صادق همه شان مهم است و آنچه به نظر بنده مهم تر به نظر می آید اینست که امام دنبال رسیدن به کمال و سعادت ماموم است و تا جان دارد از هدایت و رهبری جامعه کوتاه نمی آید. 

اینکه خیلی ها امامت را حکومت داری خلاصه کردند اشتباه است فقط حکومت داری نیست اینکه به زعم بعضی ها امامت یعنی حکومت داری این سوال را پاسخ بدهند اگر وظیفه امام حکومت داری بود چرا معصومین نتوانستند حکومت اسلامی تشکیل بدهند یا اگر حکومت اسلامی تشکیل شد نتوانستند حکومت داری کنند؟ پس دلیلی نداشت یکی مانند امام صادق 34سال امامت امت را بدست بگیرد چندصد هزار شاگرد تربیت کند که همه شان می شوند مجتهد مسلم.

بزرگترین ظلمی که بعد از رحلت پیامبر شد این بود که مسیر امامت و ولایت را منحرف کردند. ولایت یعنی حکومت داری یعنی این که یکی مانند معاویه در زمان امیرالمومنین بشود خلیفه او هم حکومت داری کرد امیرالمومنین هم حکومت داری کرد.

حکومت داری بله اما چه حکومت داری؟ حکومت اسلامی که یکی حاکمش می شود معاویه یکی می شود علی سوال اینجاست هر دو هم دایه دار حکومت اسلامی بودند علی حق است یا معاویه.

حکومت داری بله ولی حکومتی که بر پایه عدل و عدالت باشد. اگر معصومین نتوانستند بخاطر عدالت است علی را بخاطر عدالتش کشتند.

وقتى نوبت به امامت امام صادق  رسید برنامه های خودش را مفصل بیان می کند.

عیسی بن سَرّی قمی آمد محضر امام صادق یابن رسول الله اسلام بر چه چیزهایی بنا شد. فرمودند بر چند چیز 

1.اقرار به یگانگی خداوند و اینکه محمد پیامبر و فرستاده خداست

2.اقرار به معجزه بودن قرآن و کلام خدا

3.اقرار به ولایت آل محمد که ولایتشان ولایت خداست.

این انتظار امام صادق از شیعیان است که تتمه بحثم روایتی باشد با این مضامین گهر بار

شیعیان سه دسته هستند: 

1.گروهى به وسیله ما زینت مى‏یابند و ما را وسیله عزّت و آبروى خویش قرار مى‏دهند، 

2.گروهى ما را وسیله درآمد زندگى دنیایى خویش قرار داده و از این طریق زندگى مى‏کنند

3.گروهى از ما و به سوى ما هستند با امنیت ما آرامش مى‏یابند و با ترس ما ترسان هستند، در برابر جفاکاران خودنمایى ندارند، اگر پنهان باشند کسى سراغ آن‏ها را نمى‏گیرد و اگر آشکار باشند به آن‏ها اعتنا نمى‏شوند. 

که گروه سوم به حقیقت شیعیان واقعى و راهنمایان مردم هستند.


ان شاء الله عاقبت همه ی ما با شناخت اهلبیت پیامبر ختم به سعادت بشود؛

دعای خیر امام زمان شامل حال ما بشود؛

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد آله الطاهرین

انقلابهایی که در سراسر جهان اتفاق می افتد بدون ریشه و دلیل نیست بقول منطقیون هر علتی معلولی دارد قیام ها انقلاب ها همه معلول هستند علتش چیست باید در درون سازمان ها نهادهای اداری آن نگاه کرد که چه بود تا منجر به قیام شد.

قیام 15خرداد42 یکی از قیام هایی بود که چند ویژگی داشت تیتر این ویژگی ها را می توان یوم الله و ماندگار بودن این قیام خلاصه کرد اما چه مسائلی پشت پرده ی این قیام بود باید بررسی بشود.

این قیام عقبه هایی دارد که بازتاب آن شده 15خرداد قم مثلا چه؟ انقلاب مشروطیت نهضت تنباکو و ... که شهید مطهری رضوان الله تعالی علیه می فرماید این نهضت، نهضتی است از تیپ نهضت انبیا الهی که دو چیز در این نهضت وجود دارد یکی خودآگاهی که ریشه اش فطرت انسان وجدان انسان است او را به سمت ارزش اسلامی سوق می دهد و دیگری خداآگاهی.

پس بنابراین مهمترین عاملی که باعث شد 15خرداد اتفاق بیافتد خود مردم بودند که دنبال ارزش خودشان بودند دلشان می خواست با ارزش باشند دنبال آزادی باشند دنبال این باشند که استبداد استعمار در آنان وجود نداشته باشد.

خوب است بدانیم یکی از مامورین سفارت امریکا درباره این نهضت حرف جالبی زد حرف دوست هم نیست حرف دشمن است می گوید نهضت خمینی بطور ناگهانی بوجود نیامد این ریشه دارد که ریشه اش اتفاقات گذشته ایران می افتد.

که منتهی الیه این نهضت بازشناساندن هویت اسلامی ایران می شود پایه گذاری حاکمیت ارزشهای اخلاقی می شود پایه گذاری حاکمیتی می شود که در سال58 طبق آمار 98درصد به این حاکمیت و نهضت رای می دهند.

حالا چه عواملی باعث شد این نهضت اتفاق بیافتد

یکی از آن عوامل مطرح شدن امام بعنوان مرجع بعد از آیت الله العظمی بروجردی بود. بعد از اینکه آیت الله بروجردی از دنیا رفتند دو مساله پیش آمد یکی قضیه انتقال مرجعیت که شاه تمام تلاشش را می کرد تا مرجعیت از ایران به نجف برود.

حالا مرجعیت به عراق می رفت چه مشکلی داشت؟

مرجعیت در عصر قاجار تا پهلوی قدرت و نفوذ کلام زیادی داشتند شاه هم می دانست چون هدفش در ایران چیز دیگری بود مرجعیت را مانع برای رسیدن به اهدافش می دانست چون شاهان ایران چوب محکمی از مرجعیت خورده بودند و شاه هم نمی خواست این چوب را بخورد و انتقال مرجعیت از ایران به عراق چون جنبه ی سیاسی به نفع شاه بود صلاح ندانست به مراجع ایران که هم طراز آقای بیروجردی  بودند شاید هم بالاتر تسلیت بگوید.

تلگراف می زند به آیت الله حکیم وفات آیت الله بروجردی را تسلیت می گوید و ایشان را مرجع بعدی معرفی می کند تا با این کار موانعی بر سر رسیدن به اهدافش نباشد.

مساله بعدی تجزیه شدن مرجعیت است شاه تلاشش این بود که مرجعیت به عراق برود حالا اگر هم نرود حداقل نگذارد یک نفر مرجعیت عام شیعه را به عهده بگیرد سعی می کند چند نفر را بعنوان مرجع بعد از آقای بروجردی معرفی کند عکس مراجع هم هر روز تیتر روزنامه ها بود مثلا روزنامه کیهان مستندش هم موجود به تاریخ12فروردین1340یعنی دو روز بعد از رحلت اقای بروجردی عکس چهار نفر را بعنوان مرجع تقلید تیتر روزنامه می کند امام خمینی آیت الله گلپایگانی آیت الله مرعشی نجفی و شریعتمداری. یا بعضی روزنامه های دیگر یک روز تصویر آقای گلپایگانی روز بعد آقای محقق داماد که همه شان صاحب رساله بودند ولی در این روزنامه ها اسمی از امام نبود.

دیگر دلیل نهضت حادثه فیضیه بود که در فروردین 42یعنی سالروزشهادت امام صادق عله السلام در حوزه فیضیه قم اتفاق افتاد که این حادثه یکی از نقطه عطف انقلاب و حادثه 15خرداد شد چون شاه تصورش این بود می تواند باعث سرکوبی روحانیت و قیام مردم بشوند اما برخلافش واقع شد.

به هر حال اینها گوشه ای از اتفاقاتی بود که باعث شد حادثه 15خرداد اتفاق بیوفتد و روزنه ای بشود برای تبعید امام و تثبیت پیروزی انقلاب اسلامی ایران.


ان شاء الله در راه انقلاب ثابت قدم باشیم و جزء اعوان و انصار ولایت باشیم و عاقبت ما سعادت در رکاب ولایت و ختم به شهادت بشود.


بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

اگر کسی بخواهد از امام سخن بگوید باید از دو بعد شناخت کامل داشته باشد

1.بعد علمی 2.بعد عملی

با توجه به این دو بعد میتوان مدعی این بود که امام برخوردار از کمالات در همه ابعاد زندگی بود که نمی تواند قابل قیاس باشد با کسی الا معصوم.

علی ای حال امام چگونه به درجه ای رسید که شده یک شخصیت بزرگ در جهان اسلام و غیر اسلام که شخصی مانند سید علی آقای قاضی طباطبایی به ایشان بگوید آقا روح الله شما انقلاب می کنید و انقلاب شما متصل به انقلاب امام زمان می شود.

نقل شده مرحوم امام یک روزی در نجف محضر آسیدعلی اقا قاضی طباطبایی شرفیاب می شوند نگاه به  صورت امام می اندازند و همین جمله را بیان می کنند بدست شما انقلابی صورت می گیرد که متصل به انقلاب امام زمان است. 

چطور امام به این درجه رسیدند؟ با ایمان. که شهید مطهری می فرماید او مجموعه ی ایمان است.

ما شخصیتی مانند امام تا سال68 شاید نداشتیم و الان هم مانند شاگرد ایشان رهبرمعظم هم نداریم لذا هر قدر تجلیل هم بشود حق ادا نخواهد شد. 

امروز عظمتی که ایران  دارد بخاطر شخصیت امام است و علمایی که همراه امام بودند و الان هم شخصیتی مانند رهبری معظم  که یکه و تنها در عرصه رهبری در حال خدمت است که پشت کردن به این شخصیت می تواند سنگین ترین ضربه ها را بزند و چه بسا ممکن است با استفاده از قواعد شرعی حکم به حرمت هم بشود.

لذا در پایان عرائضم حکومتی که امام تشکیل داد حکومتی است که باید اتفاق می افتاد علما بودند امام جرات چنین کاری نداشتند اما امام به تنهایی علم تشکیل انقلاب را بدست گرفتند و الان هم می بینیم یکه تاز میدان انقلاب حضرت آقاست و به تنهایی با دست خداوند و امام زمان این انقلاب را دارد رو به جلو حرکت می دهد تا ان شاء الله ظهور و انقلاب امام زمان ان شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله


بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

مذهب شیعه در طول تاریخ خیلی مورد هجمه قرار گرفته بطوری که می خواستند این مذهب از بین برود و آثاری ازش روی زمین نباشد.

یکی از این هجمه ها تخریب قبور ائمه بقیع است که در چند نکته فقط انگیزه ی تخریب حرم ها را بیان کنیم تا انشاء الله بتوانیم اندکی حق مطلب ادا و بصیرتی نسبت به این موضوع و چهره ی وهابیت ایجاد بشود.

نکته اول اینکه یکی از آفات بزرگ و خطرناک در هر مذهب برداشت های غلط و انحرافی است که از مطالب پیرامون آن مذهب گرفته می شود و نتیجه ی این برداشت ها، تندروی ها و کج فهمی ها می شود که نتیجه ی این تندروی ها تفرقه و تضعیف مذهب خواهد شد.

در تشیع هم داریم تشیع انگلیسی که با برنامه های مختلف خودشان دارند رنگ تشیع را کمرنگ و تبلیغ وحشیگری شیعه را می کنند یا در اهل سنت وهابیت بوجود آمد تا ضربه سنگین به این مذهب بزند یا داعش و امثال آن بوجود آمد تا ضربه به این مذهب بزند که در هر دو مذهب نگاه به چهره ی مذاهب نیم شود نگاه به چهره اسلام می شود که مذاهب در لوای این دین درحال گسترش هستند.

خلاصه نکته اول اینکه اگر دین یا مذهب آسیب می بیند مشکل از دین و مذهب نیست مشکل از کج فهمی های مردم آن دین است.

نکته دوم اینکه پایان قرن هفتم علما اجماع داشتند که سفر زیارتی مباح است و مباح مقدمه مستحب که اگر مستحب هم نباشد لااقل جایز است اما در قرن هشتم ابن تیمیه که تخریب قبور از افکار این شخصیت گرفته شد حدیثی مطرح می کند از ابوهریره که جمیع علمای اهلسنت او را کذاب می دانند که از پیامبر نقل می کند بار سفر بسته نمی شود مگر به سه مسجد : مسجد من(مسجد مدینه)، مسجد الحرام، مسجد الأقصی 

یعنی اگر کسی برای کار عبادی بخواهد به مسافرت برود باید به یکی از این سه مساجد برود ولی زیارت قبور جایز نیست چون در این روایت زیارت قبور مطرح نشده که یکی مثل ابن باز از علمای و مفتیان وهابی می گوید افتخارم اینست من چند دهه در حرم پیامبر نماز خواندم ولی یک بار هم قبرش را زیارت نکردم با اینکه در کتب جهان اسلام در مورد زیارت و ثواب زیارت قبر پیامبر حدیث و روایات زیاد داریم.

نکته سوم اینکه مهمترین مساله ای که وهابیت در روی آن تاکید داشتند برای تخریب قبور ساختن قبّه و بارگاه که مکرراً در کلماتشان می آورند. 

دلیلش هم یک روایت مخدوش از ابی الهِیّاج اسدی که امیرالمومنین فرمودند پیامبر مرا مامور کرد هر قبر بلندی را تسویه(یعنی تخریب)کنم  و هر صورت و تمثالی را محو و من هم تو را به این کار مامور می کنم.

در صورتی که این حدیث، هم از لحاظ سند، دارای خدشه است؛ و هم از لحاظ متن و دلالت ِ بر مدعا.

ان شاء الله هرچه سریعتر فرج امام زمان نزدیک بشود تا مذهب تشیع بتواند با دستان مبارک ایشان حرمی بر قبور مطهر ائمه در بقیع بنا کند


بسم‌ الله الرحمن‌ الرحیم‌ 

اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْکِبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ ، وَأَهْلَ التَّقْوىٰ وَالْمَغْفِرَةِ ، أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هٰذَا الْیَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً 


خدا را شاکریم‌ که با رحمت‌ واسعه خودش عنایاتی به ما داشت‌ تا یک ماه رمضان‌ دیگر را درک کنیم.

ماهی که هم ما مهمان‌ خداوند بودیم‌ و از رحمت‌ واسعه و بی منت‌ خداوند ارتزاق‌ نمودیم‌ و هم‌ خداوند مهمان‌ سفره ظاهر و باطن ما بود.


دو نکته در مورد عید سعید فطر طبق روایات‌ بیان‌ شده:

۱.فطر یعنی فطرت و درون؛

یعنی انسان‌ سرشتش‌ پاک است‌ در ماه مبارک‌ رمضان،‌ ماه پاکی ها، تجدید میثاق‌ داشت‌ با خداوند، در شب قدر تعهدات‌ خودش را امضا‌ کرد و در روز عید فطر به بعد تا ماه رمضان‌ بعدی می خواهد خودش را به خداوند نشان‌ بدهد که اهل معصیت ‌و تبعیت‌ از خطوات‌ شیطان‌ نیست.


۲.عید یعنی بازگشت؛

انسان‌ با غفلت‌ می تواند خطا کند یک ماه تمرین‌ کرد برای خطا نکردن‌ و اول بخودش و دوم‌ به خدای خودش قول داد انقلابی در درون‌ اتفاق بیفتد و از روح ناپاک‌ و آلوده به روح‌ طاهر تبدیل بشود

چنانچه‌ در دعای قنوت‌ عید فطر می خوانیم: و ان‌ تخرجنی من‌ کل سوء که به تعبیر ما این‌ تبریک بخود است که انسان‌ خودش تمرین‌ کرد تا به درجه‌ ای برسد‌ که از سوء‌ به سمت‌ خیر رفته است.

اینجانب با آرزوی قبولی طاعات‌ و عبادات‌ در ماه مبارک رمضان‌، با امید به استجابت‌ دعا و مناجات‌ یک ماهه در این‌ ماه عزیز، فرا رسیدن‌ عید سعید فطر که روز بازگشت‌ انسان‌ است‌ به فطرت‌ پاک را به امام‌ زمان‌ عج‌ الله تعالی فرجه‌ الشریف رهبر معظم‌ انقلاب علما و مراجع و همه مسلمانان جهان، تبریک و تهنیت عرض نموده و سعادت همگان را از خداوند تبارک‌وتعالی مسالت دارم.

اللهم‌ اجعل‌ عواقب امورنا خیرا

سیدمحمدجواد حسینی تبار 

۱۳۹۹-۰۳-۰۴

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین


بیشترین اثر خدمت به جامعه ایجاد معنویست در انسان است در نهج البلاغه است امیرالمومنین می فرماید مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی نسبت امربه‌معروف و نهی از منکر نسبت به بقیه فرایض مثل قطره به دریاست 

قطره اصلاً در دریا حساب نمی‌شود، قابل‌مقایسه نیست. چرا امربه‌معروف و نهی از منکر این‌قدر فاصله نجومی با بقیه خوبی‌ها دارد؟ چون این دو اقدام مهم در راستای جامعه سازی است.

کمک به ترک گناه در جامعه ثوابش خیلی بیشتر است. کمک دیگران به انجام کار خیر ثوابش دو صدچندان است.

معنا این نیست که خودمان گناه کنیم بعد به مردم بگوییم شما گناه نکنید یا خودمان کار خیر را ترک کنیم خداوند هم گله می کند که خودتان فراموش می کنید کار خیر کنید ولی دیگران را دعوت به خیر می کنید

رسول الله فرمودند مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ‏ء هرکسی بانی و مؤسس کار خیری در جامعه شود هرکسی تا قیامت به آن عمل کند ثوابش به شما هم می‌رسد.

موضوع خدمت به جمعه انقدر مهم است که اهل‌بیت (ع) به‌شدت حساس بودند و شیعیان را نهی می‌کردند که در حکومت طاغوت مسئولیتی قبول کنند. چون طاغوت جوامع را نابود می‌کنند اما اگر اهل‌بیت (ع) فرصتی پیدا می‌کردند خدمت به مردم داشتند و جامعه را می ساختند وقتی جامعه ساخته می شد به دوستانشان توصیه می‌کردند در حکومت ورود پیدا کنند چون حاکمیت عرصه خدمت‌رسانی به جامعه است.