پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین


بیشترین اثر خدمت به جامعه ایجاد معنویست در انسان است در نهج البلاغه است امیرالمومنین می فرماید مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْکَرِ إِلَّا کَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی نسبت امربه‌معروف و نهی از منکر نسبت به بقیه فرایض مثل قطره به دریاست 

قطره اصلاً در دریا حساب نمی‌شود، قابل‌مقایسه نیست. چرا امربه‌معروف و نهی از منکر این‌قدر فاصله نجومی با بقیه خوبی‌ها دارد؟ چون این دو اقدام مهم در راستای جامعه سازی است.

کمک به ترک گناه در جامعه ثوابش خیلی بیشتر است. کمک دیگران به انجام کار خیر ثوابش دو صدچندان است.

معنا این نیست که خودمان گناه کنیم بعد به مردم بگوییم شما گناه نکنید یا خودمان کار خیر را ترک کنیم خداوند هم گله می کند که خودتان فراموش می کنید کار خیر کنید ولی دیگران را دعوت به خیر می کنید

رسول الله فرمودند مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً، فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلى‏ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ‏ء هرکسی بانی و مؤسس کار خیری در جامعه شود هرکسی تا قیامت به آن عمل کند ثوابش به شما هم می‌رسد.

موضوع خدمت به جمعه انقدر مهم است که اهل‌بیت (ع) به‌شدت حساس بودند و شیعیان را نهی می‌کردند که در حکومت طاغوت مسئولیتی قبول کنند. چون طاغوت جوامع را نابود می‌کنند اما اگر اهل‌بیت (ع) فرصتی پیدا می‌کردند خدمت به مردم داشتند و جامعه را می ساختند وقتی جامعه ساخته می شد به دوستانشان توصیه می‌کردند در حکومت ورود پیدا کنند چون حاکمیت عرصه خدمت‌رسانی به جامعه است.



۰