بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
تقدیم به محضر اعلای حضرت بقیۀ الله الاعظم امام زمانعلیهالسلام یک صلوات بلند عنایت فرمایید!
ماه مبارک رمضان است ان شاءالله از برکات این ماه عزیز بهره مند بشویم همه گذشتگان از این جمع را یاد کنید شادی روحشان صلواتی اهدا بفرمائید
جلسه ای که در این ماه عزیز و پر فضیلت در کنار هم جمع شدیم برای تمجید و پاس داشت یاد مرحوم حاج روح الله اسدی است ان شاء الله خداوند روحشان را با رسول الله و اهل بیتش محشور بفرماید.
دقایقی کوتاه در خدمکت شما هستیم ان شاء الله بتوانیم در این وقت مطالبی را ارائه و حق مطلب را بتوانم ادا کنم.
بشر از زمانی که خودش را شناخت با دو مشکل پر تکرار دست و پنجه نرم می کند یا با هم همراهی می کند یا مبارزه. یکی جهل است و دیگری غفلت.
این دو شاید در معنا شبیه هم باشند اما در خارج با هم فرق دارند بطوری که جهل یعنی ندانستن اما غفلت یعنی دانستن و بی توجهی کردن اهمیت ندادن مسائلی که اولیت دارد را کنار می گذاریم و مسائلی که مهم نیست را با اهمیت جلوه می دهیم.
از بین این دو موضوع غفلت حساسیت خاصی دارد چون جهل را می توان با علم مطالعه تحقیق پرسش برطرف کرد اما غفلت را نه حتما باید یادآوری باشد.
پس چه شد؟رفع جهل باعلم است غفلت با ذکر
در باب غفلت باید توجه داشته باشیم اگر می خواهیم دچار غفلت نشویم باید اسباب غفلت را بشناسیم. چه چیزهایی باعث می شود ما از بی اهمیت ها اهمیت بسازیم.
یکی از آن مسائل تمشاگری است. امروز در دنیا انسان با چشمانش همه چیز را می بیند خوب و بد زشت و زیبا اما آیا می تواند در هر کدام فکر کند و عبرت یا باعث ترقی اش بشود یا نه؟
روزها فکر من اینست و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
مردن ها دیدنش چقدر راحت شده؟ مراسم تشییع و سوم و هفتم و سال شرکت می کنیم یک تسلیت می گوئیم تمام درس گرفتن ممنوع تفکر ممنوع که چطوری خوب بمیریم
زیستن ها چقدر دیدنش راحت شده فرزندی به دنیا می آید تولدش شرکت می کنیم ازدواجش شرکت می کنیم یک تبریک می گوئیم تمام چقدر فکر می کنیم چطوری خوب زندگی کنیم؟
اگر انسان غرق تماشا شود، غافل می شود؛ غافل از خودش خدای خودش سرنوشتش مرگش
از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود؟
به کجا می روم آخر ننمایی وطنم
پس اگر ما می خواهیم از خواب غفلت بیدار بشویم باید تماشاگری را بگذاریم کنار و بجایش تفکر را بیاوریم.
توجه کنید دعای روز اول ماه رمضان که دیروز بود هم همین است و نَبِّهنی فیه عن نَومَةِ الغافلینخیلی ها بیدارند اما در خواب غفلت بسر می برند
ماه رمضان را خدا فرصت قرار داده استفاده کنیم عاقل کسی است که از کوچکترین فرصت استفاده کند نه اینکه در چیزی که بدردش نمی خورد غرق بشود شما ببینید در زمان عبادت و مسجد رفتن در ماه رمضان سریال پخش می کنند تا ما فاصله بگیریم این یعنی غفلت
تمام این فرصت ها نعمت است اگر از من و شما فرصت سوزی به وجود بیاید نعمت تبدیل به نغمت می شود مخصوصا ماه رمضان که بهترین ماه هاست که قدر در آن قرار دارد
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
یکی از حقائقی که همه ی موجودات عالم به ویژه انسان از آن حقیقت بهره مند می شود رحمت واسعه خداوند است که اگر بینا و بصیر باشد می تواند با چشم سر این حقیقت را ببیند ولی بعضی اوقات انسان بخاطر غفلتی که به سمتش می آید قادر به دیدن این موضوع نیست و این یک خطری است برای انسان که ممکن است او را به بی خدایی و شک در وجود و عدم وجود خداوند بکشاند.
خداوند برای اینکه به افراد بفهماند مشمول الطافش هستند تذکراتی می دهد که هم دست از غفلت بردارند هم دست از لجاجت بعنوان نمونه آفرینش که از رحمت الهی است که می رسد به این عبارت که مجموعه هستی و همه مخلوقات ارضی و سماوی عالم، ظهور در رحمت هستند و تداوم حیات آنها هم بواسطه رحمت خداوند است.
حتی شما ببینید در آیات مختلف وقتی بحث از دشمن و مخالف می آید بحث از گناهکار می آید خداوند عالم دلسوزانه راه جلوی پایشان می گذارد برای اینکه نجات پیدا کنند همه ی اینها بخاطر محبت اوست برای چه؟ چون هم رحمان است هم رحیم
روایت است: أوَّلُ ما خَلَقَ اللّه القَلَم اولین چیزی که خداوند خلق کرد قلم است أوَّل ما کَتَب القَلَم أنا التَّوّابُ اولین چیزی که خداوند به وسیله قلم نوشت این جمله است که من تواب هستم أتُوبُ علی مَنْ تابَ می بخشم از هر کسی که درخواست توبه کند.
همین تواب بودن خداوند عین رحمت است نسبت به شخص گنهکار
رحمت خداوند نسبت به بندگان به دو نوع است بسم الله الرحمن الرحیم یک رحمت رحمانیه است که رحمت عام است و یک رحمت رحیمیه است که رحمت خاص است.
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
یٰا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاٰهَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلیٰ مٰا أَصٰابَکَ إِنَّ ذٰلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ
بخش دوم:
2. وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ:
1-در قرآن28 آیه وجود دارد که وقتی بحث از نماز می شود در کنار نماز زکات هم بیان شده اما در این مورد دستور زکات بیان نشده شاید به خاطر اینست که فرزندان معمولاً ثروتی ندارند که زکات بپردازند
2-وجوب امر به معروف و نهی از منکر مخصوص دین اسلام نیست. چون می خواهند افرادی مسئولیت پذیر و اجتماعی تربیت کنند
3-وقتی که امر و نهی می کند می خواهد انسان معروف ها و منکرها را بشناسند و فرزند را آمر و ناهی بار بیاورد دیگران را به مسیر حق دعوت کند
4-سوال چرا همیشه امر به معروف مقدم است؟
پاسخش چند دلیل که یک دلیل آن بخاطر اینست که اگر در جامعه معروف ها رشد پیدا کند دیگر جایی برای منکرات باقی نمی ماند
حرم شهدای گمنام نکا
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
یَا بُنَىَّ إِنَّهَآ إِن تَکُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ فَتَکُن فِى صَخْرَةٍ أَوْ فِى السَّمَوَاتِ أَوْ فِى الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِیفٌ خَبِیرٌ
1.یکی از نشانه های حکمت توجّه دادن فرزند به علم است.
2.اگر می خواهیم موعظه ای پندی به شخص خاصی داشته باشیم حتما اسم او را ببریم که در سوره لقمان یا بنی تکرار شده است و تاکید است بر بردن نام مخاطب
3.اگر انسان بخواهد خودش را یادیگران را اصلاح کند باید به این مساله ایمان داشته باشد که در قیامت با پرونده اعمالش حاضر می شود و اعمالش هم ارزیابی مکی شود حتی کوچکترین کارها.
4.اعمالیس که انسان انجام می دهد در این جهان از بین نمی رود همه اش ذخیره می شود گر اعمالی که اصلاح بشود هم خودش را اصلاح کند در ترک آ« عمل هم اشتغفار کند
5.باید یادمان باشد در قیامت حسابرسی خداوند خیلی دقیق است که در سوره زازال آمده است فمن یعمل مثقال ذرة خیر یره تمام اعمال خیر حسابرسی می شود حتی ذره اش و من یعمل مثقال ذرة شرا یره تمام اعمال شر هم حسابرسی می شود حتی ذره اش
1400/12/17
حرم شهدای گمنام شهرستان نکا