پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

۱ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلاة و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

شیخ طوسی روایتی از امام سجاد نقل می کند در کتاب امالی خیلی کوتاه است اما اگر بخواهیم بصورت کلان بحث کنیم در رابطه با موضوع امتحان بلا آزمایش در عصر انبیاء و معصومین و عصر حاضر بی ربط نیست.

وقتی امام سجاد از شام به مدینه آمدند یعنی بعد از اسارت مردم آمدند به استقبال اهل بیت یکی آمد نه به عنوان استقبال بلکه به عنوان تحقیر حضرت آمد. آن شخص نوه طلحه بود طلحه ای که در جنگ جمل در مقابل با امیرالمومنین جنگید. این خانواده نسل اندر نسل اهل تکذیب و تحیر اهل بیت بودند.

آخر روایت است کسی که با اهل بیت به هر دلیلی دشمنی کند نطفه اش سالم نیست یا یکی از آباء و اجدادش نطفه اش خوب نبوده.

این آقا آمد محضر امام سجاد سوال کرد یا علی بن الحسین من غلب؟ ای پسر حسین در این نبرد چن ساعته چه کسی غلبه کرد و پیروز شد؟

طعنه ی در این سوال چیست؟ اینست که با کاروان سادات و اهلبیت و اصحاب رفتید و با مصائب و بلا و اسارت برگشتید یعنی شما شکست خوردید تحقیر شدید مردان شما کشته شدند زنان شما به اسارت رفتند 

سوال می کند چه کسی پیروز شد؟ 

امام به تعبیر راوی سرش را از محمل بیرون آورد و فرمود إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ مرا مسخره می کنی که چه کسی مغلوب شد؟ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم زمان نماز اذان و اقامه بگو معلوم می شود چه کسی تحقیر شده و غلبه شده؟

یعنی چه؟ محتوای اذان و اقامه چیست؟ یاد خدا شهادت به نبوت شهادت به ولایت. یعنی اینکه اگر ما توحید و نبوت و امامت را پنج مرتبه در نمازمان بر زبان جاری می کنیم دلیل بر پیروزی ماست چون دشمن کار کرده اسم اهل بیت از اذان حذف بشود.

فاطمه زهرا گله می کند یا علی چرا دست به شمشیر نمی شوی؟ فرمود فاطمه جان برای اینکه نیم خواهم نام رسول الله از اذان حذف بشود.

اهل سنت شهادت به ولایت ندارند چون دشمن کار کرده شهادت بر امیرالمومنین از اذان و اقامه حذف بشود که شد. بعد از واقعه عاشورا یزید چکار کرد؟ گفتند قمار باز بود سگ باز بود میمون باز بود آمد واقعه حره را راه انداخت یعنی مردم مدینه را به کشتن داد خانه کعبه را آتش کشید اهل بیت را سخره گرفت.

شما ببینید در اذان اسم چه کسانی مانده است؟ جز نام پیامبر و علی اسم دیگری نیست. فرمود اذان و اقامه بگو تا بفهمی چه کسی بر سر زبان جاری است. 

عاشورا ماندگار است چون یزید علنا بلند شد برای قیام با الله متعال با احکام دین که ابا عبدالله فرمودند علی الاسلام و السلام یعنی با حکومت شخصی مانند یزید اسلام در امان نیست ولی تمام خلفای ماقبل و ما بعد مانند یزید منفور نبودند هم منافق مسلک بودند و هم در خفا کار می کردند یعنی جرات نداشتند علنی کنند مخالفت خودشان را