پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین


یکی از کلیدواژه و توصیه های چند ساله ی مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد است.

خداوند متعال، عبادت و معنویت را در متن زندگی تعبیه کرده این‌گونه نیست که انسان برای خودسازی کار و زندگی خودش را رها کند و گوشه مسجدی بنشیند. نه الْعِبَادَةُ عَشَرَةُ أَجْزَاءٍ عبادت ده بخش است تِسْعَةُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلَالِ نُه بخش آن، جُستن روزى حلال است. اسلام زندگی را مسجد و محل عبادت کرده است. 

پس باید ما به این نتیجه برسیم که اگر کسی صبح به سر کار رفت ظهر یا شب برگشته یعنی عبادت کرده. نخیر اگر این حس ایجاد شد که با هر کار کردنی انسان در حل عبادت است نگاه درستی به زندگی و بندگی ندارد.

زندگی و بندگی دو مقوله جدای از هم نیستند اگر از همدیگر جدا بشوند بدانید آسیب جدی وارد زندگی خواهد شد.

امام صادق ع فرمود: الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ؛ آن‌که خانواده خویش را از حلال روزى مى‏دهد، مانند مجاهدِ در راه خدا است.

اگر در فرهنگ کاری ما مسلمانان تلاش و کار، عبادت و مجاهده بود. کارگاه من عبادتگاه من است. میزان ساعات کار مفید در کشور ما این‌قدر پایین نمی آید.

یک نفر بچه بسیجی و حزب‌اللهی را بخواهند معرفی کنند ما را با پرکاری می‌شناسند؟ می‌گویند چقدر این‌ها کار می‌کنند؟ 

اگر بپرسند چرا این‌ها این‌قدر پرکارند جواب ما اینست که کارگاه من عبادتگاه من است. کارخانه من عبادتگاه من است.

در قرآن کریم خداوند9مرتبه جهاد را کنار مال گذاشت تا شاید نگاه ما به مال عوض شود یعنی باید باورمان بشود که اسلام به کار ما به فعالییت اقتصادی ما اینقدر ارزش وبها داد که نامش را جهاد بگذارند.

وقتی خداوند عالم می خواهد انگیزه سازی کند برای بندگانش می‌فرماید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ؛ 

می‌خواهید شما را به تجارتی راهنمایی کنم که از عذابت دردناک نجات پیدا کنید؟ 

کدام تجارت؟

1.تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ایمان به خدا و رسولش بیاورید 

2.وَ تُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ با اموالتان و با جانتان در راه خدا جهاد کنید

مگر با اموال هم می شود جهاد کرد؟ بله

علامه طباطبایی می فرماید مجاهده یعنی تلاش و بکارگیری تمام توان و سبیل اللَّه یعنی راه خدا.

منظور از مجاهده به اموال و انفس، عمل و بکار گرفتن تمام قواست در انجام تکلیف مالى و بدنی الهى، مالی مثل زکات و خمس و انفاق بدنی مانند نماز و روزه و حج و غیره.

پس باید نتیجه بگیریم که معنای آیه این می شود  مومن واقعی کوشش می کند تا تکالیف مالى و بدنى اسلامى خود را انجام دهند و در حالى انجام مى‏دهند و یا عملشان چنین حالى دارد که در دین خدا و در راه او است



۰