پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و اله الطاهرین

اگر خداوند بخواهد بهشت را به کسی نشان بدهد از اعمال ما از رفتار خداوند تعریف می کند تعریفش اینطوریست که می فرماید ابا عبدالله الحسین از اعمال ما تعریف می کند فاطمه زهرا از اعمال ما تعریف می کند چه عبادتی داشتید چه روزه ای می گرفتید.

وقتی از اعمال تعریف بشود و خداوند خلاصه اعمال را در صبر تعریف می کند این می شود که خداوند می گوید قربان بنده ای بشوم که در انجام تمام عبادات صبور بوده در اوج خستگی کشاورز در زمین کشاورزی خودش باغدار در باغ خودش کاسب در مغازه خودش با تمام خستگی هایی که در بدن دارد وقتی اذان می شود می ایستد نماز می خواند می داند خسته است اما نماز می خواند.

یک نکته است اینکه بنده عبادت را تکلیف نمی بیند با اینکه تکلیف است واجب است ما نمی خواهیم تکلیف بودن را زیر سوال ببریم و نفی کنیم ما از یک نگاه دیگر بیان می کنیم عابد تکلیف تنها نمی بیند که انجام بدهد تا مسئولیتی از گردنش ساقط بشود از روی علاقه و محبت به خداوند عبادت می کند.

این نکته قابل توجه است 

در روایت است از امام صادق که عبد خدا را سه جور عبادت می کند

یک عبادت برای رسیدن به بهشت است یک عبادت برای فرار از عذاب است

طبق روایت این دو عبادت زیاد بدرد نمی خورد.

امیرالمومنین فرمودند من خدا را نه بخاطر بهشت رفتنش عبادت می کنم نه بخاطر فرار از جهنمش 

درست است اعتقاد دارد که خداوند هم بهشت دارد هم عذاب در آیات متعدد وعده های خداوند هم بیان شده هم وعده بهشت هم وعده عذاب ولی با تمام اعتقاداتش این را نمی بیند فقط خدا را می بیند امیرالمومنین فرمودند من خدا را فقط بخاطر خدا بودنش بخاطر علاقه ای که به خدا دارم عبادت می کنم و امام صادق فرمودند سومین گروه کسانی هستند که خدا را بخاطر خودش عبادت می کنند.

ما هم در نمازهامان تجدید کنیم نمازهایمان را با اینکه واجب است و به نیت واجب می خوانیم ولی برای خدا بخوانیم عبادت شیرین تر می شود.

خلاصه بحث امشب اگر انسان می خواهد برای خداوند عالم خودنمایی کند با انجام اعمال حسنه است و بالاترین عمل حسنه و راس آنها صبر است


مکان مسجد شهید بهشتی نکا



۰