پایگاه حجت الاسلام سیدمحمدجواد حسینی تبار

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسٰانَ بِوٰالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلیٰ وَهْنٍ وَ فِصٰالُهُ فِی عٰامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوٰالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصِیرُ
بخش اول
روایت است انسان از زمانی که به خودش می آید تا زمان مرگ نیاز به نصیحت دارد کوچک و بزرگ هم ندارد عالم و جاهل ندارد هم کوچک می تواند بزرگ را نصیحت کند هم بزرگ کوچک را  هم عالم می تواند جاهل را نصیحت کند هم جاهل عالم را
در بحث نصیحت چند نکته نباید فراموش بشود:
1-اگر نصیحت به حق باشد باید عمل بشود چه نصیحت از طرف انسان باشد چه خدا که نصیحتش حق است
2-بحق بودن نصیحت را باید با تحقیق فهمید تحقیق در قرآن تحقیق در روایات تحقیق در مشورت با عقل که به نفع انسان است یا خیر
1.وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسٰانَ بِوٰالِدَیْهِ
1- همه ی انسان ها،در هر رتبه و شرایطی که باشند مدیون والدین هستند بخاطر تمام سختی هایی که والدین کشیدند تا فرزند خوبی را بزرگ کنند تربیت کنند تحویل جامعه بدهند تا جامعه ی سالمی داشته باشند
2- احسان به والدین،حقّی است انسانی نه فقط اسلامی،حتّی والدین کافر هم باشند باید احسان نمود یکی از مصادیق احسان احترام است
3- اولین نصیحتش را وصیت و نصیحت نسبت به مادر داشته
اگر انسان می خواهد نسبت به والدین ابراز محبت کند محبتش چهار قسمت باشد که یک قسمتش برای پدر باشد سه قسمت دیگر برای مادر که این موضوع نتیجه روایت است که چرائی آن در جلسه بعد ان شاء الله

حرم شهدای گمنام شهرستان نکا

۰